Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży
17 lipca 2018
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży /ENM/ rozpatrzyła informację na temat wspólnego planu i harmonogramu działań Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na rzecz zwiększenia dostępności i promocji: nauczania języka łacińskiego w polskich szkołach oraz kształcenia w tym zakresie na studiach wyższych.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Marzena Machałek, przedstawiła działania ministerstwa dotyczące promocji łaciny m.in.: rolę Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Łacińskiego, przygotowywanie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej e-zasobów do nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej, zmiany w organizacji stanowisk doradców metodycznych oraz planowaną realizację projektów edukacyjnych dedykowanych edukacji klasycznej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Piotr Müller, zwrócił uwagę na szeroką autonomię szkół wyższych w prowadzonych działaniach dydaktycznych. Ministerstwo na tym polu ogranicza się do wskazań i działań promocyjnych. Główna rola zapewnienia nauki języka łacińskiego i kształcenia studentów w tym zakresie spoczywa na uczelniach. Studenci mają w toku studiów, w ramach przedmiotów uzupełniających w systemie ECTS, możliwość wyboru języka łacińskiego spośród dobieranych punktowanych przedmiotów humanistycznych. Minister zwrócił uwagę również na konkurs przeprowadzony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju „Programy kształcenia nauczycieli”, który otwarty był również dla uczelni prowadzących kształcenie na kierunkach filologicznych.
W dyskusji z udziałem m.in. prezes Polskiego Towarzystwa Filologicznego – Katarzyny Ochman, posłowie pytali o postępy dotychczasowych wspólnych działań MEN i MNiSW w omawianym zakresie, dyskutowano na temat uczniów i studentów w tym ich liczby, którzy uczą się łaciny, porównywano unormowania w innych krajach europejskich. Formułowane były propozycje poprawy sytuacji, m.in. preferencyjnego traktowania studentów ze znajomością łaciny.
Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2017 roku (druk nr 2726) w zakresie działania Komisji.
Sprawozdanie przedstawiła wicedyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego – Ilona Kielan-Glińska.