Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii

16
listopad
2017

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

5 – 6 października 2017

 

Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii /CNT/ w dniach 5-6 października br. przebywała na posiedzeniu wyjazdowym w województwie zachodniopomorskim.
Pierwszego dnia w budynku Regionalnego Centrum Innowacyjności i Transferu Technologii Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego (ZUT) w Szczecinie Komisja zapoznała się z informacją Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o nowoczesnych technologiach w gospodarce morskiej.
Informację przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – Paweł Krężel.
W dniu 10 listopada 2015 r. została utworzona 20. krajowa inteligentna specjalizacja (KIS) dedykowana sektorowi gospodarki morskiej pn. „Innowacyjne technologie morskie w zakresie specjalistycznych jednostek pływających, konstrukcji morskich i przybrzeżnych oraz logistyki opartej o transport morski i śródlądowy (ITM)”. Dodatkowo utworzono grupę roboczą ds. KIS 20., której zadaniem jest optymalne wykorzystanie instrumentu, jakim są krajowe inteligentne specjalizacje, do uruchamiania i wykorzystania potencjału gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz wyłaniania projektów o największym potencjale innowacyjnym.
Ponadto w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju realizowane są dwa projekty dotyczące przemysłu stoczniowego: projekt strategiczny „Nowoczesne produkty przemysłu okrętowego” oraz projekt flagowy „Batory”. Celem projektu strategicznego jest opracowanie koncepcji na rzecz zapewnienia ram prawnych, organizacyjnych i finansowych niezbędnych do aktywizacji przemysłu stoczniowego, a w szczególności rozwoju naukowych ośrodków badawczo-rozwojowych opracowujących innowacyjne typy statków. Projekt flagowy „Batory” ma na celu stymulowanie rozwoju technologii projektowania i budowy polskich jednostek pływających i konstrukcji morskich, a także przesunięcie sektora stoczniowego w kierunku produkcji innowacyjnych produktów i wyspecjalizowanych jednostek o wysokiej wartości dodanej.
W dniu 14 września 2017 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz PGZ System powołały spółkę pod nazwą Polski Port Community System (Polski PCS). Jej celem będzie rozszerzenie współpracy z innymi podmiotami przemysłu morskiego oraz realizacja projektu opracowania, wdrożenia oraz utrzymania systemu Polski PCS, przeznaczonego dla krajowych portów morskich. Zadaniem systemu PCS będzie optymalizacja i automatyzacja procesów transportowych oraz optymalne sterowanie nimi.
W gospodarce morskiej wykorzystywane są następujące nowoczesne technologie: „System Informacji Przestrzennej w Administracji Morskiej – SIPAM” (cyfryzacja i udostępnienie danych gromadzonych przez administrację morską do ponownego wykorzystania poprzez digitalizację zasobów analogowych, integrację i harmonizację danych oraz zbudowanie centralnego repozytorium); „System Informacji Rzecznej – RIS” (wdrożenie RIS poprzez poszerzenie obszaru objętego systemem informacji rzecznej oraz poprawę funkcjonalności systemu i jakości świadczonych przez Centrum RIS usług); oraz systemy informatyczne przeznaczone do monitorowania i kontroli wykonywania rybołówstwa morskiego (System ERS e-logbook, System Elektronicznej Rejestracji i Elektronicznego Raportowania, System Monitorowania Statków Rybackich, System Powiadomień SMS).
W dyskusji podnoszono m.in. kwestie: współpracy interesariuszy w zakresie Polskiego PCS, pilotażu RIS i jego komercyjnego wykorzystania oraz ekologicznej żeglugi przy użyciu napędu dual-fuel.

Komisja wysłuchała informacji Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego o Regionalnej Strategii Inteligentnych Specjalizacji Pomorza Zachodniego.
Informację przedstawił marszałek województwa zachodniopomorskiego – Olgierd Geblewicz.
Administracja jest nie tylko odpowiedzialna za sektorowe wyznaczanie strategicznych kierunków rozwoju innowacji – poszczególne instytucje publiczne coraz częściej podejmują aktywne działania wspierające i kreujące innowacyjność. Na szczeblu lokalnym jest szczególnie skuteczne wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz instytucji otoczenia biznesu (IOB).
Kluczowymi wyzwaniami rozwoju innowacyjnej gospodarki Pomorza Zachodniego są: zapewnienie przedsiębiorstwom z regionu dostępu do narzędzi finansowania innowacyjnych przedsięwzięć; podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej województwa; zapewnienie dyfuzji rozwiązań innowacyjnych na mniej rozwinięte obszary województwa; wzmacnianie kapitału ludzkiego; rozwój potencjału naukowego jako kluczowego elementu innowacyjnej gospodarki oraz poprawa struktury powiązań gospodarczych i otoczenia działalności przedsiębiorstw.
W ramach inteligentnych specjalizacji Pomorza Zachodniego znajdują się m.in.: wielkogabarytowe konstrukcje wodne i lądowe, zaawansowane wyroby metalowe, opakowania przyjazne środowisku, multimodalny transport i logistyka oraz produkty oparte na technologiach informacyjnych.
W dyskusji podnoszono m.in. kwestie rozwiązań prawnych, które mogą pomóc w rozwoju województwa.

W dniu 5 października br. Komisja spotkała się z władzami i przedstawicielami wydziałów Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, przebywała z wizytą w: Parku Naukowo-Technologicznym Pomerania, Technikum Technologii Cyfrowych, Regionalnym Centrum Innowacyjności i Transferu Technologii ZUT oraz Centrum Dydaktyczno-Badawczym Nanotechnologii ZUT.

W dniu 6 października br. Komisja odbyła wizytację w Akademii Morskiej w Szczecinie, Centrum Przemysłów Kreatywnych Akademii Sztuki oraz w Centrum Logistycznym Amazon w Kołbaskowie.