Komisja Infrastruktury

18
styczeń
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

22 listopada 2017

Komisja Infrastruktury /INF/ zapoznała się z informacją na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w krajach europejskich i rekomendacji działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce.
Informację przedstawili: dyrektor Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu – Antonio Avenoso oraz dyrektor Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu – Konrad Romik.
W 2016 r. ponad 25 tys. osób zginęło w wypadkach drogowych w UE. W latach 2010-2016 Polska odnotowała spadek liczby zgonów na drogach o 23%. Trzy główne przyczyny zgonów na drogach to nadmierna prędkość, jazda w stanie nietrzeźwym oraz niezapinanie pasów.
Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020 przewiduje: działania edukacyjne, rozwój systemu ratownictwa drogowego i opieki powypadkowej, systemowy nadzór nad ruchem drogowym, opracowanie zmian prawnych bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W dyskusji poruszono m.in. problem nadmiernej prędkości, oświetlenia dróg, ogumienia kół, szkolenia doskonalącego kierowców.
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa – Justyna Skrzydło.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła projekt dezyderatu skierowanego do Prezesa Rady Ministrów w sprawie realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Budowa mostu na rzece San w miejscowości Munina-Sobiecin” w powiecie jarosławskim, w województwie podkarpackim.
Po wysłuchaniu wyjaśnień starosty powiatu jarosławskiego i przeprowadzeniu dyskusji Komisja uchwaliła ww. dezyderat.
W dezyderacie Komisja zwraca się o wprowadzenie do programu Budowy Dróg Krajowych zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy nowego mostu na rzece San w miejscowości Munina-Sobiecin, w powiecie jarosławskim, w województwie podkarpackim i przyznanie finansowania zadania z budżetu państwa z możliwością rozpoczęcia inwestycji w formule „zaprojektuj i wybuduj” w roku 2018.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji Ministra Infrastruktury i Budownictwa na temat aktualnego stanu oraz perspektyw rozwoju międzynarodowych połączeń kolejowych (w tym transgranicznych), wykonywanych przez PKP InterCity S.A. i pozostałych przewoźników kolejowych.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa – Andrzej Bittel, przedstawił sytuację prawną i organizacyjną przewozów międzynarodowych i transgranicznych. Wskazał sposób ich finansowania, jako podstawowy problem tego działu przewozów kolejowych. Podkreślił również brak spójności planowania budżetu i rozkładu jazdy, co przekłada się bezpośrednio na brak perspektywy wieloletniej. Za kluczowe uznał zapewnienie połączeń kolejowych z Warszawy do stolic państw ościennych, jak również pomiędzy dużymi ośrodkami miejskimi w Polsce i zagranicą.
Dyskusja dotyczyła przede wszystkim: współpracy z kolejami zagranicznymi; niewystarczającego wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej; międzynarodowego systemu zezwoleń i dopuszczeni do jazdy; statystyk ruchu kolejowego; sposobu finansowania przewozów międzynarodowych i transgranicznych; stanu taboru kolejowego; przewozów międzynarodowych jako narzędzia promocji; wykorzystania kolei w kontekście Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Rosji w 2018 r.; nowych międzynarodowych połączeń kolejowych; stanu bezpieczeństwa i dostosowania taboru i infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych.