Komisja Obrony Narodowej
6 lipca 2018
Komisja Obrony Narodowej /OBN/ na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów wysłuchała informacji Ministra Obrony Narodowej o:
– istotnych postanowieniach zawartego przez Ministerstwo Obrony Narodowej kontraktu na dostawę systemu obrony powietrznej „Wisła”, w tym o polskim udziale przemysłowym w ramach przedmiotowego kontraktu,
– skutkach kontraktu dotyczącego programu „Wisła” w zakresie realizacji innych programów modernizacji technicznej sił zbrojnych do roku 2026.
Wniosek o zwołanie posiedzenia przedstawił poseł Czesław Mroczek (PO).
Przedstawiciel wnioskodawców podkreślił, że programy modernizacji technicznej armii mają na celu zarówno podniesienie potencjału bojowego poprzez wyposażenie sił zbrojnych w nowoczesny sprzęt, lecz także transfer nowoczesnych technologii i rozwój przemysłowy potencjału obronnego. Stwierdził jednak, że po blisko 3 latach rządów PiS stan realizacji programów modernizacji technicznej armii jest głęboko niezadowalający. Rząd dopuścił do zaniedbań poprzez nieprzygotowanie podstawowego dokumentu, jakim jest plan modernizacji technicznej sił zbrojnych – co negatywnie wpływa na realizację wieloletnich programów modernizacyjnych, w tym największego, jakim jest program obrony powietrznej „Wisła”.
Przedstawiciel wnioskodawców wyraził nadzieję, że Komisja otrzyma rzetelną informację o warunkach dotyczących tego kontraktu, w tym o stopniu zaangażowania polskiego przemysłu. Odniósł się także do stanu realizacji pozostałych programów modernizacyjnych – w tym dotyczącego śmigłowców, okrętów podwodnych, bezzałogowych środków powietrznych. Uznał, że opóźnienia przy wdrażaniu wielu z tych programów szkodzą interesom polskiej armii.
Informacje przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej –Wojciech Skurkiewicz.
Minister poinformował, że wartość wszystkich 14 programów modernizacyjnych, które miały być dotychczas realizowane, wynosiła ok. 250 mld zł – przy realnym finansowaniu na poziomie ok. 100 mld zł. Wyjaśnił, że wydatki obronne realizowane w okresie rządów PO-PSL zostały zmniejszone o kilkanaście miliardów złotych, co odbiło się na poziomie bezpieczeństwa państwa.
Minister zapewnił także, że Rada Ministrów przyjęła „Szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji technicznej na lata 2017-2026”, a obecnie trwają prace nad szczegółowym programem modernizacji technicznej na ten okres. Ministerstwo Obrony Narodowej nie wycofuje się z żadnego z programów modernizacyjnych, a środki na finansowanie programu „Wisła” są zabezpieczone.
Na kolejnym posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów Komisja wysłuchała:
– informacji Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego na temat naruszeń prawa w działalności Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. i podmiotów od niej zależnych w latach 2015-2018,
– informacji Ministra Obrony Narodowej na temat nieprawidłowości w działalności Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. i podmiotów od niej zależnych w latach 2015-2018 oraz o podjętych środkach naprawczych.
Wniosek o zwołanie posiedzenia przedstawiła poseł Joanna Kluzik-Rostkowska (PO).
Przedstawicielka wnioskodawców zarzuciła poprzedniemu kierownictwu resortu podejmowanie skandalicznych decyzji personalnych w obsadzie stanowisk kierowniczych w Polskiej Grupie Zbrojeniowej oraz podległych jej spółkach. Jej zdaniem Ministerstwo Obrony Narodowej, przejmując odpowiedzialność za Polską Grupę Zbrojeniową, odpowiada za jej funkcjonowanie. Tymczasem według wnioskodawców nasiliła się praktyka zastępowania fachowców osobami bez doświadczenia w branży zbrojeniowej. Przedstawicielka wnioskodawców zwróciła uwagę na skokowy wzrost zatrudnienia w centrali PGZ – z 60 do 270 osób. Jednocześnie z przedstawionych danych wynika, że zarobki prezesa wzrosły w tym czasie z 40 tys. do 90 tys. zł miesięcznie, a w trakcie 2 lat rządów PiS szefowie PGZ zmieniali się trzykrotnie.
Przedstawicielka wnioskodawców omówiła także opublikowany w tygodniku „wSieci” tekst pt. „Tak CBA łapie swoich” na temat stworzenia układu biznesowo-towarzyskiego w PGZ, służącego wyprowadzaniu publicznych pieniędzy za pomocą pozornych umów, fikcyjnych szkoleń i zawyżonych faktur. Nieprawidłowości sięgać miały do poziomu zarządu PGZ oraz gabinetu politycznego Ministerstwa Obrony Narodowej. Przedstawicielka wnioskodawców sformułowała zarzuty dotyczące braku strategii rozwojowej grupy, braku kooperacji międzynarodowej oraz utraty części zdolności produkcyjnej.
Informacje przedstawił sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów –Maciej Wąsik.
Minister poinformował, że Centralne Biuro Antykorupcyjne przeprowadziło kontrolę w PGZ. Minister Mariusz Kamiński zarządził przekrojowy audyt umów zawieranych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa w kwestiach doradztwa, marketingu, prawnych, ubezpieczeniowych, brokerskich, a także z zakresu bezpieczeństwa. W wyniku tego audytu ujawniono nieprawidłowości w procesie zawierania i realizacji umów na świadczenie usług przez podmioty zewnętrzne. W listopadzie 2017 r. skierowano do Prokuratora Generalnego zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 286 §1, art. 294 §1 oraz art. 296 §1 i 3 Kodeksu karnego. Śledztwo prowadzi prokuratura w Tarnobrzegu. Umowy objęte śledztwem mają wartość 11 mln zł, a postępowanie toczy się w sprawie. Ze względu na tajemnicę postępowania nie ma możliwości udzielenia innych informacji bez zgody prokuratury.
Minister omówił także kwestie dotyczące nadzoru nad PGZ, w tym zmian organizacyjnych, które umożliwiają prowadzenie nadzoru właścicielskiego. Bieżąca sytuacja nadzorowanych spółek jest monitorowana przez Departament Polityki Zbrojeniowej Ministerstwa Obrony Narodowej.
Minister zaznaczył, że w kwestiach szczegółowych, o które pytają posłowie, resort jest zobligowany do przestrzegania tajemnicy śledztwa.
Komisja przyjęła wniosek posła Waldemara Andzela (PiS) o zamknięcie posiedzenia.