Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej
10 lipca 2018
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ na posiedzeniu wyjazdowym w Giżycku wysłuchała informacji Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na temat stawek podatku i opłat wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, w szczególności na temat tzw. podatku deszczowego oraz opłat za użytkowanie wieczyste.
Informację przedstawił prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – Przemysław Daca.
Tak zwany podatek deszczowy to opłata za zmniejszenie naturalnej retencji, którą ponoszą właściciele nieruchomości powyżej 3500 m2, nieobjętych systemem kanalizacji, gdy więcej niż 70% powierzchni jest zabudowane lub zabetonowane. Wysokość opłaty ustalają gminy. Pobrane kwoty gminy w 10% zatrzymują dla siebie, w 90% przekazują Wodom Polskim. Do 5 lipca br. wpłat dokonało zaledwie 90 gmin na ogólną liczbę 2478 gmin w kraju (łącznie w wysokości 307 tys. zł).
Dużo więcej kontrowersji wywołują opłaty za użytkowanie gruntów pokrytych wodami, a szczególnie stawki opłaty ustalone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie wysokości jednostkowych stawek opłaty rocznej za użytkowanie gruntów pokrytych wodami. Grunty te stanowią własność Skarbu Państwa i mają służyć realizacji ustawowego uprawnienia powszechnego korzystania z wód. Ostatnie zmiany przepisów ograniczyły dotychczasowe zwolnienia z opłat.
Najniższa stawka za nieodpłatne użytkowanie gruntów pod kąpieliska i tory wodne wynosi 0,01 zł/m2 na rok. Za porty, przystanie, nabrzeża, pomosty i wyciągi dla statków wykorzystywane w przewozach pasażerskich – 0,89 zł/m2. Za grunty wykorzystywane w gastronomii i hotelarstwie – 5 zł/m2, za grunty wykorzystywane w działalności usługowej – 8,90 zł/m2.
Uczestniczący w posiedzeniu samorządowcy, m.in. burmistrzowie Giżycka i Mikołajek, radni, a także właściciele marin podnosili, iż wysokość opłat może doprowadzić do zniszczenia turystyki i sportów wodnych w Polsce. Apelowali o dokonanie nowelizacji ustawy i w pierwszej kolejności wspomnianego rozporządzenia Rady Ministrów.
Ustalono, że na jednym z kolejnych posiedzeń Komisja rozważy wystąpienie z dezyderatem do Rady Ministrów w sprawie zmiany ustawy, jak i rozporządzenia.
Komisja wysłuchała informacji na temat funkcjonowania Polskiego Funduszu Rozwoju.
Informację przedstawił członek Zarządu ds. Finansów i Rozwoju Polskiego Funduszu Rozwoju – Bartłomiej Pawlak.
Polski Fundusz Rozwoju to grupa instytucji finansowych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów i osób prywatnych inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy kraju. Fundusz lokuje środki finansowe w spółki samorządowe, zapewniając miastom i spółkom kapitał rozwojowy, oraz oferuje samorządom wsparcie analityczne w zakresie strukturyzacji i finansowania potrzeb inwestycyjnych. Minimalny poziom zaangażowania w jedną inwestycję wynosi 10 mln zł, maksymalny 120 mln zł.
Po posiedzeniu Komisja przeprowadziła wizytację obiektów należących do Ekomariny w Giżycku (nabrzeża, pomostów, obiektów usługowych).