Nakłady na obronność wzrosną do minimum 2 proc. PKB – więcej pieniędzy m.in. na nowoczesny sprzęt dla armii
Będzie to możliwe dzięki nowelizacji ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych. Nowelizacja uwzględnia ustalenia państw członkowskich NATO ze szczytu w Newport w 2014 r. Zgodnie z nowymi przepisami, od 2016 r. na finansowanie potrzeb obronnych Polski budżet państwa będzie przeznaczać corocznie nie mniej niż 2 proc. PKB z roku poprzedniego. W 2016 r. ma to zapewnić dodatkowo ponad 800 mln zł na zakup nowoczesnego sprzętu dla wojska.
Dotychczas w ustawie budżetowej na wydatki obronne przeznaczano nie mniej niż 1,95 proc. PKB z roku poprzedniego. Udział wydatków na naukę, badania i rozwój polskiego przemysłowego potencjału obronnego ma wynosić co najmniej 2,5 proc. nakładów na obronność. Wydatki majątkowe mają stanowić co najmniej 20 proc. tych nakładów. Ponadto nowelizacja przewiduje m.in., że rząd będzie przyjmować dokument określający szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP co 4 lata, a nie co 2, jak do tej pory. Ponadto okres planistyczny wydłużono z 6-letniego na 10-letni. W ten sposób dostosowano polskie regulacje do zasad planowania obronnego w NATO. Dokument ten, podobnie jak i zarządzenie szefa MON w sprawie programu rozwoju Sił Zbrojnych, przed przyjęciem będzie opiniowany przez sejmową Komisję Obrony Narodowej. Nowelizacja doprecyzowuje też przepisy dotyczące wykonywania specjalistycznych usług wojskowych przez jednostki wojskowe. W praktyce oznacza to odejście od zasady, że musi istnieć ścisły związek między charakterem usługi świadczonej przez jednostkę a planem jej szkolenia. Jednostki wojskowe będą mogły funkcjonować bardziej elastycznie, tj. świadczyć usługi cywilom poza szkoleniem, czyli np. zbudować most, oczyścić teren po powodzi – jeśli wymagać tego będzie interes publiczny lub interes Sił Zbrojnych RP. Nowelizacja wprowadza także możliwość wypłacania zaliczek na poczet zamówień publicznych udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, wyłączonych spod Prawa zamówień publicznych. Umożliwi to efektywną realizację zamówień mających priorytetowe znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa. Prace nad nowelizacją będą kontynuowane w Senacie.