Urzędnicy będą się posługiwali bardziej zrozumiałym językiem
Premier zainaugurowała projekt „Obywatel”, który ma pomóc w prostym i przyjaznym komunikowaniu się urzędników z Polakami. Projekt składa się z trzech elementów: portalu obywatel.gov.pl, infolinii oraz podręcznika z rekomendacjami dla urzędników. Zmiana języka, którym posługują się urzędnicy była jedną z obietnic zawartych w ubiegłorocznym exposé Ewy Kopacz.
– Nie dziwię się, że obywatele nie rozumieją niekiedy urzędniczego żargonu. Ja sama niekiedy, powiem wam szczerze, mimo że jestem w parlamencie od kilku lat, ale czytam pisma, które otrzymuje moja mama, moi najbliżsi i oni, przynosząc te pisma, mówią: no, ale właściwie o co chodzi? – przyznała szefowa rządu. Dlatego według Kopacz urzędnicy powinni w bardziej przyjazny sposób kontaktować się z obywatelami. W trakcie prezentacji projektu premier zaznaczyła, że celem tych działań jest, żeby standardem stała się prosta i życzliwa komunikacja urzędników z obywatelami. Ponadto poinformowała, że projekt „Obywatel” będzie składał się z trzech części. – Pierwsza część to jest portal obywatel.gov.pl, druga – infolinia, która już dziś ruszyła i trzecia część to jest podręcznik z rekomendacjami dla urzędników dotyczącymi przyjaznej komunikacji – mówiła szefowa rządu. Dodała także, że podręcznik trafi do wszystkich dyrektorów urzędów.
W portalu, z którego już można korzystać znajduje się 15 kategorii: „dokumenty i dane osobowe”, „kierowcy i pojazdy”, „wyjazd za granicę”, „śluby i rozwody”, „dzieci”, „edukacja”, „zgon”, „zaświadczenia i odpisy”, „nieruchomości i środowisko”, „zasiłki i pomoc finansowa”, „ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne”, „meldunek”, „praca i biznes”, „podatki” i „służba wojskowa”. Dzięki informacjom umieszczonym na tych podstronach można dowiedzieć się m.in., jak wyrobić dowód osobisty czy prawo jazdy, jak dopisać się do spisu wyborców za granicą, zapisać dziecko do przedszkola, komu i jakie zasiłki przysługują oraz jakie kroki są niezbędne do zawarcia małżeństwa. Na portalu obywatel.gov.pl znajdziemy również linki do specjalnych stron poświęconych wojsku i podatkom. Premier poinformowała, że w portalu znajduje się łącznie 101 kart opisujących najbardziej popularne usługi administracji publicznej, oraz 19 opisów ważnych portali rządowych. – To wszystko będziemy mogli znaleźć w jednym miejscu, nie – tak jak w tej chwili – gdy, jeśli sprawa dotyczy np. obszaru bezpieczeństwa, to szukamy na stronach resortu – stwierdziła.
Drugi element projektu – infolinia, pozwoli uzyskać informacje dotyczące procedur administracyjnych. Wystarczy wybrać numer 222 500 115. W ten sposób będzie można także zgłaszać uwagi dotyczące działania administracji.
Trzecim elementem projektu jest podręcznik, w którym znalazły się rekomendacje dla urzędników. – To będzie podręcznik pisany bardzo poprawną polszczyzną, ale bardzo przyjazną, nawet o bardzo skomplikowanych procedurach, które w tej chwili w urzędach są proponowane – zapowiedziała Kopacz.