Korzystniejsze zasady rozpatrywania reklamacji klientów instytucji finansowych
Taką zmianę przewiduje ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Sejm uchwalił jej ostateczne brzmienie. Nowelizacja określa m.in. zasady i terminy rozpatrywania przez np. banki, towarzystwa emerytalne czy zakłady ubezpieczeń reklamacji składanych przez konsumentów.
Zgodnie z nowelizacją na rozpatrzenie reklamacji będzie 30 dni. W szczególnie skomplikowanych sprawach termin będzie mógł być przedłużony do 60 dni, jednak o powodach opóźnienia firmy będą musiały poinformować klienta. O procedurach dotyczących składania i rozpatrywania reklamacji instytucje finansowe będą musiały dokładnie informować swoich klientów i zamieszczać je w umowie. Reklamacja (w formie pisemnej, ustnej lub elektronicznej) będzie mogła być składana w każdej jednostce danej instytucji finansowej. Dodatkowo interesy klientów instytucji finansowych będzie reprezentował Rzecznik Finansowy. Będzie on powoływany przez premiera na wniosek Ministra Finansów na czteroletnią kadencję. Rzecznik będzie mógł nałożyć karę do 100 000 zł na podmioty rynku finansowego, które nie dotrzymują terminów rozpatrywania reklamacji. Zawarte w ustawie rozwiązania zwiększą ochronę klientów instytucji finansowych. Ustawa zostanie teraz przesłana do podpisu prezydenta.