Nowelizacja ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego
Ustawa ma na celu usprawnienie pracy urzędów stanu cywilnego i poprawę obsługi obywateli. Posłowie zdecydowali, że kierownicy urzędów stanu cywilnego będą mogli skierować pracowników do przenoszenia do centralnego rejestru stanu cywilnego aktów sporządzonych w papierowych księgach stanu cywilnego. Rozwiązanie to ma przyspieszyć proces przenoszenia aktów i wydawania odpisów z nich.
W celu usunięcia zaległości w rozpatrywaniu wniosków o wydanie odpisów aktów w największych urzędach, przez 5 lat od wejścia w życie uchwalonych przepisów, możliwe byłoby wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego z wykorzystaniem aplikacji wspierających rejestrację stanu cywilnego, używanych w urzędach jeszcze przed wdrożeniem centralnego rejestru. Odpis z aplikacji wspierających byłby wydawany przez kierownika urzędu przechowującego księgę stanu cywilnego, w której sporządzono akt – tylko on miałby dostęp do aktu, z którego wydawany byłby odpis. Ustawa upoważnia kierowników urzędów stanu cywilnego do administracyjnego trybu unieważniania błędnych aktów stanu cywilnego oraz wzmianek dodatkowych, błędnie sporządzonych z przyczyn technicznych lub z powodu niewłaściwego zastosowania centralnego rejestru. Umożliwi to szybkie wycofywanie z obrotu błędnych aktów stanu cywilnego. Ustawa trafi do Senatu.