Wchodzą w życie przepisy usprawniające pracę urzędów stanu cywilnego
Nowelizacja ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego ma na celu usprawnienie pracy urzędów stanu cywilnego i poprawę obsługi obywateli.
Kierownicy urzędów stanu cywilnego będą mogli upoważnić pracowników do przenoszenia do centralnego rejestru stanu cywilnego aktów sporządzonych w papierowych księgach stanu cywilnego. Rozwiązanie to ma przyspieszyć proces przenoszenia aktów i wydawania odpisów z nich.
Przez 5 lat od wejścia w życie nowelizacji urzędy stanu cywilnego będą mogły wydawać odpisy aktów stanu cywilnego z wykorzystaniem aplikacji wspierających rejestrację stanu cywilnego, używanych w urzędach jeszcze przed wdrożeniem centralnego rejestru. Ma to umożliwić usunięcie zaległości w wydawaniu wniosków o wydanie odpisów aktów.
Ustawa wprowadza administracyjny tryb unieważniania błędnych aktów stanu cywilnego oraz wzmianek dodatkowych, błędnie sporządzonych z przyczyn technicznych lub z powodu niewłaściwego zastosowania centralnego rejestru. Umożliwi to szybkie wycofywanie z obrotu błędnych aktów stanu cywilnego.
Sejm uchwalił ustawę 6 lipca 2016 r. 30 lipca 2016 r. podpisał ją prezydent.
Ustawa weszła w życie 27 sierpnia 2016 r. z pewnymi wyjątkami. Przepisy wprowadzające zmiany w zakresie administracyjnego unieważniania aktów stanu cywilnego oraz wzmianek dodatkowych zaczną obowiązywać 1 października 2016 r.