Komunikat w sprawie działań Marszałka Sejmu odnośnie uchylenia immunitetu posłowi Łukaszowi Zbonikowskiemu

06
październik
2016

Posted by nawiejskiej

Posted in Na Wiejskiej

0 Comments

W związku z publikacją, która ukazała się 5 października 2016 r. w dzienniku „Fakt”, dotyczącą wniosku o uchylenie immunitetu posłowi Łukaszowi Zbonikowskiemu, Biuro Prasowe Kancelarii Sejmu informuje, że w wielu fragmentach tekstu autor mija się z prawdą opisując działania Marszałka Sejmu w tej sprawie.

Dziennikarz sugeruje, że Marszałek Sejmu Marek Kuchciński „nie chce uchylić immunitetu” posłowi Zbonikowskiemu, wskutek czego, „dzięki marszałkowi Sejmu” poseł „nie stanie przed sądem”. Te doniesienia zostały też wsparte powołaniem się na „informatora z Kancelarii Sejmu”, który miał przekazać informację autorowi artykułu, że marszałek „zdecydował przeciągać sprawę tak długo jak się da”.

W rzeczywistości całą procedurę uchylania parlamentarzystom immunitetu szczegółowo reguluje ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Równie detalicznie został o niej poinformowany dziennikarz „Faktu” Radosław Gruca.

Wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie posła Zbonikowskiego do odpowiedzialności karnej w sprawie o przestępstwo ścigane z oskarżenia prywatnego wpłynął 8 września 2016 r.

Ustawa (w art. 7b ust. 4) wymienia szczegółowo wymogi, jakie musi taki wniosek spełniać. Powinien on zawierać: oznaczenie wnioskodawcy oraz pełnomocnika, o ile został ustanowiony; imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia posła; wskazanie podstawy prawnej wniosku; dokładne określenie czynu, którego dotyczy wniosek, ze wskazaniem czasu, miejsca, sposobu i okoliczności jego popełnienia oraz jego skutków, a zwłaszcza charakteru powstałej szkody oraz uzasadnienie.

Z uwagi na powyższe formalności ustawa wymaga, by wniosek taki sporządził profesjonalny pełnomocnik, czyli adwokat lub radca prawny (tak się stało też w przypadku wniosku dotyczącego posła Zbonikowskiego).

Pierwszym etapem procedury jest badanie, czy wniosek spełnia wymogi formalne – zajmują się tym służby prawne Kancelarii Sejmu. Na tym etapie ustalono, że wniosek nie spełnia wszystkich wymogów formalnych.

W takim przypadku procedura nie jest uzależniona – jak sugeruje dziennik „Fakt” – od decyzji Marszałka Sejmu. Ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora (w art. 7c ust. 1a) zobowiązuje marszałka Sejmu do wezwania wnioskodawcy do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni oraz wskazania niezbędnego zakresu poprawienia lub uzupełnienia. W przypadku wniosku dotyczącego posła Zbonikowskiego pismo takie zostało wysłane 19 września 2016 r. (informacją tą dysponował też dziennik „Fakt”).

3 października 2016 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku i aktualnie jest ono badane ponownie przez służby prawne Kancelarii Sejmu.

Na każdym etapie opisanej powyżej procedury Marszałek Sejmu Marek Kuchciński oraz zajmujący się tą sprawą urzędnicy Kancelarii Sejmu wykonywali wszystkie powierzone im ustawowo czynności bez żadnej zwłoki.

Biuro Prasowe Kancelarii Sejmu będzie domagać się sprostowania nieprawdziwych informacji zawartych w artykule.