Przypomnienie zasad pracy dziennikarzy w Sejmie. Komunikat Biura Prasowego przed kontynuacją 34. posiedzenia
W związku z powrotem do dotychczasowych zasad pracy dziennikarzy w budynkach parlamentu chcielibyśmy zwrócić uwagę na istniejące przepisy regulujące zasady pracy i przebywania przedstawicieli mediów na terenie Kancelarii Sejmu. Przepisy te zawarte są w Zarządzeniu nr 1 Marszałka Sejmu z 9 stycznia 2008 r. w sprawie wstępu i wjazdu do budynków i na teren pozostający w zarządzie Kancelarii Sejmu.
Przypominamy, że dziennikarze i pracownicy obsługi technicznej mają obowiązek noszenia w widocznym miejscu przepustki. Nie należy jej udostępniać innym osobom, a naruszenie tego obowiązku może wiązać się z unieważnieniem dokumentu i koniecznością opuszczenia budynku. Przepustkę należy okazać bez wezwania podczas wchodzenia do budynku. Strażnik może poprosić także o okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem.
Osoby, które posiadają karty prasowe albo karty obsługi technicznej mogą korzystać z wszystkich wejść do budynków z wyjątkiem wejścia głównego C1. Osoby wnoszące sprzęt m.in. kamery, mikrofony, aparaty fotograficzne, statywy, sprzęt oświetleniowy etc., korzystają z wejścia D5.
Nalegamy, aby okrycia wierzchnie, bagaże, torby etc. były zostawiane w szatni. Prosimy o niezostawianie wyżej wymienionych przedmiotów w korytarzach, co w istotny sposób zagraża bezpieczeństwu i narusza porządek w Sejmie i Senacie. Niezmiennie zwracamy szczególną uwagę na dopasowanie ubioru do powagi budynku polskiego parlamentu.
Dziennikarze posiadający przepustkę dziennikarską mają prawo do swobodnego poruszania się po budynkach parlamentu. Jednocześnie przypominamy, że szczególne zasady dotyczą: Sali Posiedzeń, kuluarów, galerii oraz Domu Poselskiego. Przepustki dziennikarskie nie uprawniają do wstępu do Sali Posiedzeń i w kuluary. Obrady Sejmu dziennikarze mogą obserwować i rejestrować z loży prasowej (w ramach dostępnych miejsc) znajdującej się na galerii. Prosimy o niekorzystanie z lamp błyskowych oraz o zachowanie ciszy i powagi.
Przypominamy również, że konferencje prasowe, briefingi, fotografowanie i filmowanie odbywają się co do zasady: na I piętrze (tzw. stolik dziennikarski) w budynku C-D; na parterze hallu głównego przy wejściu CI w budynku C-D; w Centrum Medialnym (sale 01 i 02 budynek F); na parterze przed Salą Kolumnową w budynku C-D. Fotografowanie, filmowanie i przeprowadzanie wywiadów: w Domu Poselskim, w czytelni Biblioteki Sejmowej oraz w restauracjach i innych punktach gastronomicznych, jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody Marszałka Sejmu lub Marszałka Senatu.
Prosimy pamiętać, że osoby wchodzące na teren i do budynków Parlamentu są zobowiązane do podporządkowania się poleceniom strażników Straży Marszałkowskiej. Dziennikarze są zobligowani także do respektowania instrukcji przekazywanych przez pracowników Biura Prasowego.