Program budowy dróg gotowy
Jeszcze w tym roku program budowy dróg na lata 2014 – 2020 ma trafić do rządu. Przed oficjalnym przedstawieniem dokumentu trzeba jeszcze skończyć rozmowy z Komisją Europejską.
Minister transportu ma już gotowy program ale z jego upublicznieniem musi jeszcze poczekać. – Ja w zasadzie mam ten program od kilku miesięcy w moim biurku. Jesteśmy więc przygotowani, ale w żaden sposób nie możemy go na razie publicznie przedstawić, ze względu na trwające rozmowy z Komisją Europejską – twierdzi Sławomir Nowak. Ma jednak nadzieję, że rozmowy zakończą się w najbliższych tygodniach a wówczas będzie można zacząć krajowe konsultacje dokumentu. Ustalenia z Komisją Europejską są niezbędne ponieważ spora część funduszy na drogi ma pochodzić z Unii. Jednak nie można jeszcze stwierdzić jak to będzie kwota. – Cały czas nie mamy potwierdzonej alokacji – mówi Nowak. W programie Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Unia chce przeznaczyć na inwestycje transportowe 17,5 mld ruro. Nie uzgodniono jednak jak mają zostać podzielone te pieniądze, rząd chce by 60 proc. poszło na drogi a 40 proc. na kolej. – Do tej pory takie było oczekiwanie Komisji Europejskiej, ale ostatnio się zmieniło i teraz Komisja oczekuje podziału 50 proc. na 50 proc. – mówi minister. Dodaje, iż – Próbujemy Komisji tłumaczyć, że 40 proc. na koleje to bardzo dużo pieniędzy, znacznie więcej niż obecnie. To pomoże kolei poprawić infrastrukturę, która już istnieje. Problem z drogami jest natomiast taki, że ich jeszcze nie ma, my je dopiero budujemy. Dlatego próbujemy Komisji tłumaczyć, że nadal potrzebujemy dużo więcej środków na drogi – mówi Nowak. Według planów rządu w Polsce do 2020 r. miałaby powstać sieć drogowa o łącznej długości 5300 km, w tym 2000 km autostrad i 3300 km dróg ekspresowych. – Uzgodniliśmy z Komisją Europejską, że autostrady nie będą realizowane ze środków unijnych, w związku z tym, że one są płatne. Szukamy sposobów, by one były budowane poza Krajowym Funduszem Drogowym – mówi minister transportu. Jego zdaniem mogłyby być one budowane w systemie koncesyjnym, partnerstwa publiczno-prywatnego albo przez drogowe spółki specjalnego przeznaczenia. W tym ostatnim przypadku konieczne będą zmiany w prawie, aby takie spółki nie były zaliczane do sektora finansów publicznych. Nowy program ma zastąpić obecny Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Rada ministrów już zaakceptowała część inwestycji na najbliższe lata. W czerwcu przyjęto załącznik, który zawiera listę odcinków dróg ekspresowych planowanych do budowy w latach 2014-2020 a we wtorek listę dwunastu obwodnic.
/-/ Sejm24.pl