Prezydent podkreśla, że rozwój śródlądowych dróg wodnych jest opłacalny i ekologiczny

07
marzec
2017

Posted by nawiejskiej

Posted in Na Wiejskiej

0 Comments

Andrzej Duda po podpisaniu aktu ratyfikacyjnego europejskiego porozumienia dotyczącego głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN) stwierdził, że odbudowa śródlądowych dróg wodnych w Polsce będzie wymagała ogromnych inwestycji. Nowe przepisy pozwalają o ubieganie się o fundusze unijne na inwestycje służące poprawie żeglowności na rzekach.

 

 – Jest to zadanie, które wiąże się nie tylko z wielkimi inwestycjami, ale te inwestycje to oczywiście także i ogromne koszty, bo te koszty są szacowane przez ministerstwo dzisiaj na ponad 76 mld zł w perspektywie realizacji wszystkich tych założeń planistycznych. Ale trzeba sobie (…) jasno powiedzieć. Eksperci mówią, że zysk z ich wykonania, z ich realizacji będzie wynosił ponad 300 mld zł. (…) Te koszty oczywiście będą ponoszone na przestrzeni wielu lat. To jest cały szereg inwestycji, które muszą zostać przeprowadzone – mówił prezydent.

 – Jeżeli rozmawiamy o trzech zasadniczych europejskich, czy wręcz transeuropejskich szlakach wodnych, które są objęte tym porozumieniem, a znajdują się na terenie Polski, to są to trzy zasadnicze szlaki. Droga E30, droga E40 i droga E70. Przy czym droga E30 to droga wodna od Świnoujścia poprzez Odrę sięgającą do Dunaju w Bratysławie, a więc łącząca Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym. To droga E40, która biegnie od Gdańska Wisłą prawie do Warszawy i potem Bugiem w kierunku naszej wschodniej granicy i dalej Dnieprem aż do Morza Czarnego, aż do Odessy. Droga E70, która łączy Antwerpię, Rotterdam z Kłajpedą poprzez Polskę, poprzez Odrę, Wartę, Noteć, Wisłę, Zalew Wiślany, aż do portu w Kłajpedzie – wyliczał Duda.

Prezydent podkreślił, że transport wodny śródlądowy jest tańszy i bardziej ekologiczny niż drogowy. – To jest przejście do innej ligi, jeśli chodzi o transport. To jest wejście w te europejskie założenia, które będą prowadziły do odciążenia transportu drogowego, do odciążenia sieci autostrad, do odciążenia sieci dróg ekspresowych poprzez przeniesienie transportu na środek tańszy, albowiem transport rzeczny, transport wodny śródlądowy jest transportem tańszym, a przede wszystkim jest transportem nieporównywalnie bardziej ekologicznym, korzystnym dla ochrony środowiska naturalnego, a więc korzystnym także dla realizacji zasady zrównoważonego rozwoju – powiedział Duda.