Zalewska o obawach samorządów dotyczących reformy oświaty
Szefowa MEN wzięła udział w konferencji „Rola i zadania samorządów po zmianach w szkolnictwie” zorganizowanej na UKSW, podczas której rozmawiała z samorządowcami z Mazowsza o planowanej reformie szkolnictwa. Po spotkaniu mówiła, że najwięcej obaw samorządowców w związku z reformą dotyczy spraw finansowych. Anna Zalewska poinformowała, że zaplanowano zmianę ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która uwzględnia sześciolatki w subwencji oświatowej.
Podczas spotkania z dziennikarzami szefowa resortu edukacji stwierdziła, że zainteresowanie samorządów nowymi przepisami jest bardzo duże, natomiast główne obawy władz lokalnych dotyczą funduszy, np. na waloryzację płac nauczycieli. – Pokazałam w projekcie budżetu dodatkowe środki na waloryzację; powiedzieliśmy sobie o pieniądzach dla samorządów w postaci subwencji oświatowej na sześciolatka. W tej chwili i w wykazie prac Rady Ministrów, i Sejmu jest zmiana ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, właśnie pokazująca, że sześciolatek będzie w subwencji oświatowej i kwota na jednego ucznia (…) to kwota 4 tys. 300 zł – powiedziała Zalewska. Jednocześnie podkreśliła, że w bieżącym roku samorządy nie miały żadnych kłopotów finansowych w związku z sześciolatkami i dodała, że także w przyszłym roku szkolnym będzie subwencja oświatowa dla sześciolatków.
Szefowa MEN powiedziała, że ma bardzo dużo zaproszeń na spotkania od samorządów i, kiedy tylko ma taką możliwość, odpowiada na nie pozytywnie. – Mam nadzieję, że te spotkania doprowadzą do tego, że przekonamy samorządowców do zmiany ustroju, bo – tak jak powiedziałam – najczęstszą ich obawą są pieniądze. Nie dyskutują nad filozofią przekształcenia, nad potrzebą przekształcenia, ale tylko i wyłącznie dyskutują o pieniądzach, stąd też moja troska i pokazywanie, gdzie te pieniądze są i będą – mówiła Zalewska.
Minister przypomniała też, iż wkrótce resor edukacji rozpocznie konsultacje z samorządowcami oraz ekspertami dotyczące zmian w subwencji oświatowej – jak ją dopasować do nowych wyzwań w XXI wieku.