Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych
22 marca 2018
Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych /MNE/ rozpatrzyła informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Edukacji Narodowej na temat funkcjonowania i problemów asystentów edukacji romskiej.
Informację przedstawiły: dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Katarzyna Koszewska oraz zastępca dyrektora Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Teresa Karczmarek.
Asystenci edukacji romskiej, którzy udzielają dzieciom pomocy w kontaktach ze środowiskiem przedszkolnym i szkolnym, a także współdziałają z ich rodzicami, nie są pracownikami z uprawnieniami pedagogicznymi, lecz pracownikami samorządowymi, którzy w jednostkach działających w zakresie oświaty zajmują stanowisko pomocy nauczyciela. Z założenia asystentami są Romowie obdarzeni zaufaniem lokalnych społeczności romskich. Z danych statystycznych wynika, że obecnie w co szóstej szkole podstawowej, do której uczęszczają dzieci romskie, pracuje asystent edukacji romskiej – 28 osób jest zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin, natomiast 17 na część etatu. Szkoły, które zatrudniają asystentów edukacji romskiej, mają prawo do otrzymywania dodatkowego wsparcia w ramach części oświatowej subwencji ogólnej.
W ramach „Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014-2020” finansowaniem objęci są asystenci edukacji romskiej, którzy podnoszą kwalifikacje zawodowe, podejmują studia i zdobywają dodatkowe umiejętności wykorzystywane w pracy z uczniami romskimi.
W dyskusji poruszano sprawy związane m.in. z warunkami pracy, zakresem obowiązków i niskim poziomem wynagrodzenia asystentów edukacji romskiej oraz koniecznością prowadzenia dla nich szkoleń w wymiarze ogólnopolskim. Podkreślano także problem niewłaściwie wykorzystywanej przez samorządy subwencji oświatowej, która powinna być przeznaczana na edukację dzieci romskich.