Komisja do Spraw Kontroli Państwowej

27
lipiec
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

10 maja 2018

 

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Prezydium Sejmu propozycje tematów kontroli zgłoszone przez komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2019 rok.
Propozycje tematów zgłosiło 19 komisji sejmowych.
W uchwalonej opinii dla Prezydium Sejmu Komisja rekomendowała 63 tematy do planu pracy NIK na 2019 rok. W związku z merytorycznymi uwagami Najwyższej Izby Kontroli oraz ustaleniami przyjętymi podczas posiedzenia, rekomendacji nie uzyskały 42 tematy.

Komisja rozpatrzyła informację Przewodniczącej Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych o skuteczności funkcji kontrolnych regionalnych izb obrachunkowych w aspekcie obowiązujących przepisów prawnych.
Informacja dotyczyła najistotniejszych zagadnień, które wiążą się z wykonywaniem kontroli przez regionalne izby obrachunkowe wynikających z przepisów ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych.
Przewodnicząca Krajowej Rady RIO – Grażyna Wróblewska, poinformowała o realizowanym programie standaryzacji działania izb oraz wykorzystaniu na coraz szersza skalę specjalistycznego oprogramowanie do analizy baz danych – ACL, co skutkuje wzrostem jakości pracy.
Skuteczność i efektywność działań regionalnych izb obrachunkowych w ramach wykonywania funkcji kontrolnej obrazują w szczególności dane dotyczące liczby przeprowadzonych kontroli gospodarki finansowej oraz efektów finansowych tych kontroli.
W latach 2015-2017 r., regionalne izby obrachunkowe zrealizowały 2183 kontroli kompleksowych, zarówno tych, których obowiązek przeprowadzania w każdej jednostce samorządu terytorialnego, co najmniej raz na cztery lata, wynika z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, jak również innych kontroli kompleksowych.
Ważnym zadaniem izb jest stałe monitorowanie poprzez działalność kontrolną i analityczną sytuacji finansowej samorządów pod kątem spełnienia relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych, tj. zachowania przez każdą jednostkę samorządu terytorialnego indywidualnego wskaźnika obsługi zadłużenia na poziomie nie wyższym niż dopuszczalny. Izby w ramach sprawowanego nadzoru oraz działalności opiniodawczej reagowały odpowiednio do stwierdzonych zagrożeń. Wynikiem tych działań było utrzymanie liczby jednostek zagrożonych niespełnieniem wskaźnika na poziomie nie wyższym niż w latach poprzednich.
Krajowa Rady RIO, realizując ustawowe zadanie przedstawiania wniosków dotyczących zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansową, wielokrotnie wskazywała we wnioskach de lege ferenda zawartych w sprawozdaniach z działalności regionalnych izb obrachunkowych na potrzebę dokonania zmian w obowiązujących przepisach prawa lub uregulowania pojawiających się problemów.
W dyskusji posłowie zwrócili uwagę, na niski stopień wykorzystania formułowanych przez regionalne izby obrachunkowe wniosków de lege ferenda, które służyć mają korektom i uzupełnieniom systemu prawnego.
Komisja przyjęła informację do wiadomości.
W posiedzeniu uczestniczyła wiceprezes NIK – Ewa Polkowska.