Komisja Infrastruktury
10 maja 2018
Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2459).
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Dotyczy on zautomatyzowania wymiany informacji pomiędzy Polską a pozostałymi państwami członkowskim UE w zakresie poważnych naruszeń przepisów unijnych (i ich kwalifikacji), które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego.
Komisja przyjęła poprawki mające na celu obniżenie wysokości kar nakładanych na podmiot wykonujący przewóz drogowy oraz zmianę terminu wejścia w życie ustawy.
Zgłoszono wniosek mniejszości, który dotyczył m.in. sum kar pieniężnych nałożonych na przewoźnika podczas kontroli drogowej lub podczas kontroli w podmiocie wykonującym przewóz drogowy.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Bogdan Rzońca (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Marek Chodkiewicz.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (druki nr 2473 i 2535).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 10 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 8 poprawek i odrzucenie 2 poprawek.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, mają na celu m.in.:
– doprecyzowanie, że pierwszeństwo prawa pierwokupu wynikającego z projektowanej ustawy jest bezwzględne wobec wszystkich przepisów odrębnych i przysługuje powołanej projektowaną ustawą Spółce Celowej,
– określenie, że obwieszczenie o przeprowadzeniu konsultacji społecznych dokonuje się na okres 14 dni na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej oraz doprecyzowanie, że termin wnoszenia ewentualnych uwag pisemnych liczy się od dnia dokonania ostatniego z obwieszczeń w tym zakresie,
– doprecyzowanie, że obowiązek uchylenia planu miejscowego przez radę gminy dotyczy obszaru znajdującego się w liniach rozgraniczających teren inwestycji, określonych w decyzji lokalizacyjnej, tj. obszaru CPK,
– doprecyzowanie katalogu organów opiniujących wniosek o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji w zakresie CPK,
– dookreślenie, że środki finansowe w ramach limitu budżetowego są przeznaczone na obsługę Pełnomocnika Rządu do spraw CPK w zakresie określonym w ustawie.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić, miały na celu:
– skreślenie art. 6 projektowanej ustawy stanowiącego, że minister właściwy do spraw transportu wykonuje swoje zadania w odniesieniu do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” oraz w zakresie nadzoru nad Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego przy pomocy sekretarza albo podsekretarza stanu będącego Pełnomocnikiem Rządu do spraw CPK,
– skreślenie ust. 1 w art. 7 dotyczącego opiniowania przez Pełnomocnika dokumentów strategicznych w zakresie infrastruktury transportowej.
Sprawozdawca – poseł Bogdan Rzońca (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP – Mikołaj Wild.