Komisja Infrastruktury
4 czerwca 2018
Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o tachografach (druk nr 2458).
Celem projektowanej ustawy jest dostosowanie krajowych aktów prawnych do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.
Projektowana regulacja zwiększa skuteczność i sprawność systemu tachografów oraz zapewnia lepsze egzekwowanie przepisów socjalnych w transporcie drogowym.
Komisja przyjęła poprawki dotyczące m.in.:
– nowych definicji karty do tachografu i karty testowej,
– zdefiniowania, że technikiem warsztatu jest osoba fizyczna posiadająca certyfikat technika warsztatu w zakresie instalacji, sprawdzenia, przeglądów i napraw tachografów analogowych lub cyfrowych,
– doprecyzowania, że certyfikat technika warsztatu wydaje Prezes GUM w drodze decyzji,
– doprecyzowania, iż Prezes Głównego Urzędu Miar kontroluje działalność podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów lub napraw tachografów,
– doprecyzowania, że Prezes GUM będzie informował podmiot wydający karty do tachografów oraz inne upoważnione podmioty również w przypadku zmiany zezwolenia warsztatu na wykonywanie działalności i podjęcia przez warsztat wcześniej zawieszonej działalności,
– uwzględnienia w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw gospodarki dotyczącego rodzajów czynności związanych z prowadzeniem badań, także kosztów badań, stopnia skomplikowania i czasu trwania czynności związanych ze sprawdzeniem, czy do tachografu nie zostały podłączone urządzenia lub oprogramowanie manipulujące zapisami tachografu,
– doprecyzowania wymagań dla wykładowcy prowadzącego szkolenia dla techników warsztatu,
– zmiany warunków, kiedy możliwe jest cofnięcie certyfikatu dla podmiotu szkolącego,
– zmiany terminu wejścia w życie projektowanej ustawy (po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia).
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Bogdan Rzońca (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Marek Chodkiewicz.