Komisja do Spraw Petycji
6 czerwca 2018
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw poprzez objęcie nim właścicieli nieruchomości, w stosunku do których nie wszczęto jeszcze postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej, ale w dniu wejścia ustawy w życie było to możliwe z uwagi na nieupłynięcie terminu określonego w art. 145 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami (BKSP-145-320/18).
Petycję przedstawił poseł Robert Warwas (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw w związku ze zmianą brzmienia art. 145 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Ustawa zmieniająca zmodyfikowała dotychczasowe brzmienie art. 145 ust. 2 zdanie pierwsze ww. ustawy w ten sposób, że wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie do 3 lat od dnia stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo od dnia stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi, jeżeli w dniu stworzenia tych warunków obowiązywała uchwała rady gminy, o której mowa w art. 146 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Według poprzedniego brzmienia tego przepisu to nie wszczęcie postępowania, ale wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej mogło nastąpić w terminie do 3 lat od wystąpienia wskazanych wyżej zdarzeń, jeżeli w dniu stworzenia tych warunków obowiązywała uchwała rady gminy, o której mowa w art. 146 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Przepis art. 4 ust. 3 ustawy zmieniającej ustanowił regułę, że do postępowań, o których mowa w art. 98a ust. 1 i art. 145 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w zakresie terminów oraz poziomu cen nieruchomości uwzględnianych w procesie wyceny nieruchomości na potrzeby ustalenia opłaty adiacenckiej stosuje się przepisy dotychczasowe.
W ocenie autora petycji zmiana ta jest niekorzystna dla tych właścicieli nieruchomości, w stosunku do których przed wejściem w życie ustawy zmieniającej nie wszczęto postępowań w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej, a nie upłynął jeszcze okres 3 lat od dnia stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo od dnia stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi. W związku z tym postuluje zmianę art. 4 ust. 3 ustawy zmieniającej w ten sposób, aby przepisy dotychczasowe stosować również do postępowań, które zostaną dopiero wszczęte po wejściu w życie nowych przepisów. Dotyczyć to ma tych nieruchomości, dla których obowiązywał lub obowiązuje okres 3 lat na wydanie decyzji od momentu, gdy były stworzone warunki do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo były stworzone warunki do korzystania z wybudowanej drogi w dniu stworzenia tych warunków obowiązywał uchwał rady gminy, a postępowanie nie zostało wszczęte.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz odbytej dyskusji podjęła decyzję o skierowaniu dezyderatu do Ministra Inwestycji i Rozwoju.
Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Finansów na dezyderat nr 93 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie uprawnień emerytalnych byłych funkcjonariuszy Służby Celnej.
Odpowiedź przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Leszek Skiba.
Po dyskusji Komisja uznała, że udzielona odpowiedź nie wyczerpuje pytań zawartych w dezyderacie i podjęła decyzję o jej odrzuceniu.
Komisja w głosowaniu podjęła decyzję o wniesieniu komisyjnego projektu ustawy wyczerpującego żądania będące przedmiotem petycji nr BKSP-145-263/17.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie stworzenia możliwości pobierania przez osoby niepełnosprawne wcześniejszej emerytury pracowników opiekujących się dziećmi wymagającymi stałej opieki, która przysługiwała ich zmarłym rodzicom (BKSP-145-318/18).
Petycję przedstawiła poseł Kornelia Wróblewska (N).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń poprzez wprowadzenie prawa do otrzymywania przez osoby niepełnosprawne ze znacznym oraz umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, po śmierci rodzica pobierającego emeryturę EWK z tytułu sprawowania opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym z I i II grupą inwalidzką, jego emerytury.
W opinii autora petycji obowiązkiem państwa polskiego jest zagwarantowanie pełnego wsparcia i pomocy osobom niepełnosprawnym i ich bliskim, w tym także pomocy finansowej zgodnie z art. 69 Konstytucji. Autor petycji twierdzi, że obecne regulacje prawne w ww. zakresie są absurdalne i niedorzeczne, dyskryminujące osoby niepełnosprawne, co stoi w sprzeczności z art. 32 Konstytucji i zasadą niedyskryminacji.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz dyskusji z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podjęła decyzję o skierowaniu dezyderatu do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Komisja rozpatrzyła uzupełnioną odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 73 w sprawie formuły skargi kasacyjnej.
Odpowiedź przedstawił główny specjalista w Departamencie Legislacyjnym w Ministerstwie Sprawiedliwości – Marcin Uliasz.
Po dyskusji Komisja uznała, że uzupełniona odpowiedź wyczerpuje pytania zawarte w dezyderacie, i podjęła decyzję o jej przyjęciu.
Komisja rozpatrzyła wniosek Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego.
Wniosek przedstawił stały doradca Komisji – Krzysztof Pater.
Projektowana ustawa jest reakcją Komisji na petycję skierowaną do Sejmu. Celem projektowanej ustawy jest umożliwienie merytorycznego rozpoznania przez Sąd Najwyższy każdej dopuszczalnej pod względem formalnym skargi kasacyjnej bez wstępnej kontroli skargi w postaci tzw. przedsądu, sprawowanego jednoosobowo na podstawie bardzo ogólnie sformułowanych kryteriów przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania, określonych w art. 3989 § 1 ustawy – Kodeks postępowania cywilnego. W przypadku merytorycznego rozpatrywania skarg kasacyjnych jedynym dopuszczalnym rozstrzygnięciem, w przypadku uznania przez Sąd Najwyższy skargi za zasadną, powinno być uchylenie zaskarżonego orzeczenia i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia właściwemu sądowi.
Komisja podjęła inicjatywę ustawodawczą w powyższej sprawie.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniono posła Grzegorza Wojciechowskiego (PiS).
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na dezyderat nr 84 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany Kodeksu postępowania administracyjnego.
Odpowiedź przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Tomasz Iwański.
Komisja uznała, że udzielona odpowiedź w całości wyczerpuje pytania zawarte w dezyderacie i podjęła decyzję o jej przyjęciu.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 150 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne w zakresie zasad przeprowadzania egzaminów osób ubiegających się o świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej (BKSP-145-324/18).
Petycję przedstawił zastępca przewodniczącego Komisji – poseł Grzegorz Raniewicz (PO).
Przedmiotem petycji jest żądanie nowelizacji art. 150 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne w zakresie zasad przeprowadzania egzaminów osób ubiegających się o świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej. Autor petycji wnosi o to, aby egzaminy osób ubiegających się o świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej były przeprowadzane przez organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące statutową działalność w zakresie służby radiotelekomunikacyjnej amatorskiej, a także o zniesienie obowiązku odpłatności za egzamin.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz odbytej dyskusji podjęła decyzję o skierowaniu dezyderatu do Ministra Cyfryzacji.