Komisja Polityki Społecznej i Rodziny

05
październik
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

2 lipca 2018

Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ rozpatrzyła wniosek prezydium Komisji o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (druk nr 2146).
Projekt ma na celu uchylenie dopuszczalności aborcji eugenicznej.
Komisja odrzuciła wniosek zgłoszony przez poseł Magdalenę Kochan (PO) o odrzucenie projektu z druku 2146.
Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia ww. projektu. Przewodniczącym podkomisji został poseł Grzegorz Matusiak (PiS).

Komisja rozpatrzyła informację podsumowującą dotychczasową realizację przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustawy obniżającej wiek emerytalny.
Informację przedstawiła prezes ZUS – Gertruda Uścińska.
Ustawa obniżająca wiek emerytalny spowodowała kumulację wpływu wniosków o emeryturę w ostatnim kwartale 2017 r. oraz pierwszych miesiącach 2018 r. Wg szacunkowych danych ZUS na emeryturę przechodzi od razu po nabyciu prawa – 83% ubezpieczonych, dalsze 11% czyni to w ciągu roku od nabycia uprawnień, natomiast jedynie 6% odkłada taką decyzję przez dłużej niż 12 miesięcy. Działania przygotowawcze ZUS do stosowania ustawy obniżającej wiek emerytalny rozpoczęły się już na etapie prac legislacyjnych nad ustawą i dotyczyły obszaru organizacyjnego, informatycznego i komunikacyjnego. Obniżenie wieku emerytalnego nie generuje co do zasady dodatkowych wydatków na świadczenia, które nie byłyby poniesione bez reformy. Bieżąca sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z którego wypłacane są emerytury i renty, jest bardzo dobra od strony dochodowej. Wpływy ze składek na ubezpieczenia społeczne pokryły 74,5% wydatków na świadczenia, natomiast w 2017 r. pokrycie wyniosło aż 80% (we wcześniejszych latach wskaźnik kształtował się na poziomie ok. 60-70%).
Z analiz ZUS wynika, że 59% wniosków złożonych w IV kwartale 2017 r. zostało złożonych przez kobiety, a 41% przez mężczyzn. Spośród 424 tys. osób, które złożyły wnioski:
– 32% to osoby pobierające emerytury, renty i świadczenia przedemerytalne,
– 13% nie było aktywnych zawodowo,
– 15% na dzień złożenia wniosku posiadało tytuł ubezpieczenia z urzędu pracy, ośrodków pomocy społecznej,
– 27% to osoby z pracowniczym tytułem ubezpieczenia, z których być może nie wszyscy zdecydują się ostatecznie rozwiązać stosunek pracy,
– 14% wnioskodawców to osoby aktywne zawodowo z tytułem ubezpieczenia innym niż pracowniczy, np. działalność gospodarcza lub umowa cywilnoprawna i choć rozpoczną pobieranie emerytury to potencjalnie w znacznej części będą kontynuować zatrudnienie.
Po przeprowadzonej dyskusji Komisja przyjęła informację.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli aktywizacji młodzieży przez Ochotnicze Hufce Pracy.
Informację przedstawił wiceprezes NIK – Mieczysław Łuczak.
Celem kontroli była ocena skuteczności działań Ochotniczych Hufców Pracy w zakresie przygotowania i aktywizacji zawodowej młodzieży.
Uczestniczenie w hufcach pracy ma duży wpływ na ukończenie nauki przez większą część wychowanków wobec, których jednostki opiekuńczo-wychowawcze OHP podejmowały działania resocjalizacyjne i profilaktyczne (w latach 2014-2016 ok. 36 tys. osób rocznie), a także umożliwiło kształcenie i uzyskanie kwalifikacji zawodowych. Frekwencja osób uczestniczących w zajęciach była wysoka i wynosiła ok. 80%. Liczba rezygnujących utrzymywała się na poziomie ok. 6-7% rocznie.
Biorąc pod uwagę efektywność nauczania, to uplasowała się na poziomie ok. 80% (zdanych egzaminów) na poziomie gimnazjalnym, zaś na poziomie nauki zawodu wynosiła 90%.
NIK podkreślił, iż zadania dotyczące aktywizacji zawodowej były niekompletne i niewystarczające, ponieważ ok. 50% absolwentów hufców nie uzyskało stabilnego zatrudnienia. W ocenie NIK przyczyniło się do tego kształcenie zbyt dużej liczby uczestników OHP w zawodach nadwyżkowych, co przełożyło się na trudności w znalezieniu zatrudnienia.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2018 r.