Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa
3 lipca 2018
Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa /ESK/ rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druki nr 2377 i 2537).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 5 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie 3 poprawek i odrzucenie 2 poprawek.
Poprawki, które Komisja proponuje przyjąć, miały na celu m.in.:
– umożliwienie wprowadzania do obrotu lub obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu produktów w postaci stałej otrzymywanych w procesie przeróbki termicznej węgla brunatnego przeznaczonych do użycia w gospodarstwach domowych oraz instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW,
– opóźnienie wejścia w życie zakazu wprowadzania do obrotu lub zakazu obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu węgla brunatnego.
Poprawki, które Komisja proponuje odrzucić, dotyczyły m.in.: ustawowej delegacji ministra właściwego do spraw energii do określenia (w drodze rozporządzenia w porozumieniu z innymi ministrami) wymagań jakościowych dla paliw stałych określonych w innych przepisach oraz dopuszczalnego poziomu odchylenia od tych wymagań.
Sprawozdawca – poseł Wiesław Krajewski (PiS).
Komisja kontynuowała wysłuchanie informacji Ministra Energii w sprawie oferty zakupu Kopalni Węgla Kamiennego „Krupiński” z siedzibą w Suszcu przez podmioty, które złożyły ofertę zakupu tej kopalni, oraz poniesionych do tej pory kosztów likwidacji KWK „Krupiński”.
Informację przedstawili minister energii – Krzysztof Tchórzewski oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Energii – Grzegorz Tobiszowski.
W okresie od 2007 r. do 2015 r. Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. poniosła ogromne nakłady finansowe na rzecz KWK „Krupiński”, a kopalnia mimo to generowała ujemne saldo przepływów pieniężnych. Decyzje w sprawie dalszego działania kopalni zostały podjęte w wyniku przeprowadzonej szerokiej analizy, która nie wykazała możliwości uzyskania przez kopalnię dodatnich wyników w przyszłości, nawet przy założeniu stopniowego wzrostu cen węgla. KWK „Krupiński” została więc włączona do programu restrukturyzacyjnego i finansowania procesu likwidacji ze środków budżetowych w ramach Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. W dniu 31 marca 2017 r. KWK „Krupiński” została przeniesiona do SRK S.A. Od kwietnia 2017 r. do chwili obecnej SRK S.A. przekazano środki budżetowe dotyczące likwidacji KWK „Krupiński” w kwocie 188,3 mln zł. Od połowy 2018 r. do 2021 r. planowana kwota środków budżetowych dotycząca likwidacji KWK „Krupiński” wyniesie 360 mln zł.
W dniu 9 listopada 2017 r. brytyjska spółka podpisała z Regionem Śląsko-Dąbrowskim NSZZ „Solidarność” oraz Zakładową Organizacją Związkową NSZZ „Solidarność” KWK „Krupiński” JSW S.A. list intencyjny w sprawie wznowienia wydobycia i produkcji węgla koksującego w KWK „Krupiński”. W dniu 16 lutego br. spółka skierowała zapytanie ofertowe do Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A., przedstawiając założenia dotyczące m.in. sposobu finansowania (z wykorzystaniem środków prywatnego funduszu inwestycyjnego oraz kredytów) oraz planów wydobywania węgla koksowego – zarówno z obszaru koncesyjnego KWK „Krupiński”, jak i obszaru na południe od tej kopalni, tj. obszaru objętego koncesją na poszukiwanie/rozpoznawanie węgla koksowego przez JSW S.A. (planowane wydobycie miałoby wynieść ok. 2,4 mln ton/rok). Spółka przewiduje, że czynności przygotowawcze przed nabyciem KWK „Krupiński” zajmą ok. 9 miesięcy. W dniu 18 kwietnia br. potencjalny inwestor wystąpił do Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. z wnioskiem o wstrzymanie wszelkich prac związanych z likwidacją KWK „Krupiński”, a także z propozycją podpisania listu intencyjnego.
Obecnie JSW S.A. prowadzi prace nad utworzeniem centrum biznesowego (projekt pt. „JSW Innowacje dla KWK »Krupiński«”) na terenach po kopalni, w którym planuje się m.in.: magazyn energii (podziemna elektrownia szczytowo-pompowa 100 MW), terminal paliwowy z centrum logistyki, Europejskie Centrum Małej Energetyki Niskoemisyjnej im. Bolesława Krupińskiego, zakład produkcji ogniw wodorowych, zakład produkcji bateryjnych, Jastrzębskie Zakłady Remontowe, podziemny zbiornik gazu (infrastruktura budowana przez PGNiG Termika SEJ) oraz osiedle budowane w programie Mieszkanie + (z ogrzewaniem geotermalnym). Według dokonanych obliczeń 1 dzień wstrzymania prac związanych z likwidacją kopalni kosztowałby SRK S.A. 249 tys. zł.
Po przeprowadzonej dyskusji Komisja zakończyła rozpatrzenie informacji.
Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2018 r.
W posiedzeniu uczestniczyli: zastępca prezesa JSW S.A. – Artur Dyczko, wiceprezes zarządu SRK S.A. – Jacek Szuścik, zastępca wójta Gminy Suszec – Czesław Smusz, przewodniczący Rady Gminy Suszec – Andrzej Urbanek, sekretarz Powiatu Pszczyńskiego – Szymon Sekta oraz przewodniczący NSZZ „Solidarność” KWK „Krupiński” JSW S.A. – Mieczysław Kościuk.