Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

10
grudzień
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

11 września 2018

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/ rozpatrzyła informację na temat programu rozwoju polskich portów morskich do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.).
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śrudlądowej – Grzegorz Witkowski.
W Ministerstwie prowadzone są prace nad strategicznym dokumentem pn. „Program rozwoju polskich portów morskich do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)”.
Minister omówił cele programu, najważniejsze kierunki rozwoju portów oraz przedsięwzięcia inwestycyjne do realizacji. Głównym celem programu będzie umocnienie polskich portów morskich, jako liderów wśród portów morskich basenu Morza Bałtyckiego oraz zwiększenie ich udziału w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. Dla wsparcia realizacji głównego celu Programu sformułowano cele szczegółowe, polegające na dostosowaniu oferty usługowej portów morskich do zmieniających się potrzeb rynkowych oraz stworzenie bezpiecznego środowiska dla systemu portowego.
Minister poinformował o priorytetach celów szczegółowych. Są to m.in.: rozwój infrastruktury portowej oraz infrastruktury zapewniającej dostęp do portów od strony morza, dostosowanie infrastruktury do zmieniającej się struktury ładunkowej i rozwoju pozostałych funkcji gospodarczych, rozwój infrastruktury dostępu do portów morskich od strony lądu, digitalizacja portów, zapewnienie bezpieczeństwa uczestników ruchu portowego, uwzględnianie w działalności portowej rygorów środowiskowych.
Efektem realizacji Programu będą m.in.: zwiększenie potencjału przeładunkowego o ok. 30% w porównaniu do roku bazowego (2015), zwiększenie wielkości obrotów ładunkowych o ok. 50% w porównaniu do roku bazowego (2015), zwiększenie udziału portów w rynku portów morskich basenu Morza Bałtyckiego o ponad 6% w porównaniu do roku bazowego (2015), wzrost pojemności brutto jednostek obsługiwanych w portach o ok. 25% w porównaniu do roku bazowego (2015) oraz wzrost międzynarodowego ruchu pasażerów o ponad 15% w porównaniu do roku bazowego (2015).
Do najważniejszych planowanych inwestycji Programu należą: budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, budowa Portu Centralnego w Gdańsku i Portu Zewnętrznego w Gdyni oraz budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Wartość wszystkich zadań ujętych w planie finansowym Programu wyniesie 30 mld zł.

Komisja rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania małych i średnich portów.
W Polsce oprócz portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej funkcjonuje 28 mniejszych portów. Pełnią one ważną rolę gospodarczą i społeczną, mają wpływ na rozwój lokalny, regionalny i krajowy. Charakteryzują się zróżnicowaniem pod względem powierzchni, infrastruktury portowej, formy zarządzania, dostępu od strony morza i lądu.
Poprawie funkcjonowania i dalszego rozwoju mniejszych portów służyć będą inwestycje rządowe w postaci modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m oraz budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Instrumentem, który zaktywizuje funkcjonowanie i rozwój portów będzie Morski Fundusz Inwestycyjny, nad którym trwają prace w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Utworzenie funduszu wynika z konieczności stworzenia instrumentu finansowego, dopasowanego do potrzeb gospodarki morskiej.
W posiedzeniu uczestniczyli: wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. – Kazimierz Drzazga, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA – Łukasz Greinke, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia – Grzegorz Dyrmo, prezes Zarządu Portu Morskiego Police Sp. z o.o. – Andrzej Łuc, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o. – Arkadiusz Zgliński oraz prezes Zarządu Portu Morskiego w Ustce sp. z o.o. – Maciej Karaś.