Komisja Infrastruktury
12 września 2018
Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli zabezpieczenia interesu Skarbu Państwa i podwykonawców w umowach na realizację inwestycji drogowych prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Informację przedstawił wicedyrektor Departamentu Infrastruktury w Najwyższej Izby Kontroli – Adam Bandosz.
W latach 2011-2016 z Krajowego Funduszu Drogowego i budżetu państwa na zadania drogowe wydatkowano 177,1 mld zł, w tym szczególnie wysokie nakłady były w latach 2011-2012, co wiązało się z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 r.
NIK oceniła, że umowy zawierane przez GDDKiA z wykonawcami niedostatecznie zabezpieczały interes Skarbu Państwa, brakowało informacji o bieżącym realizowaniu płatności podwykonawcom, GDDKiA nie w pełni właściwie interpretowała zapisy specustawy (z dnia 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych), części firm obniżono kwotę przysługujących im należności, a niektórym w ogóle ich nie wypłacono. Brak było również kontroli zarządczej ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Skarb Państwa wypłacił podwykonawcom i kontrahentom z tytułu zaległości ponad 1,3 mld zł.
NIK wnioskuje m.in. o wypracowanie ostatecznych wzorów umów, warunków przetargowych i dokumentów wzorcowych składających się na kontrakt oraz o podjęcie skutecznych działań mających na celu prawidłowe stosowanie przepisów specustawy; o określenie warunków udziału w postępowaniu przetargowym, gwarantujących możliwość terminowego i rzetelnego wykonania zamówienia publicznego, a także ustanowienie mechanizmów kontroli zarządczej pozwalających na rzetelną realizację przepisów prawa zamówień publicznych.
W dyskusji posłowie i zaproszeni goście zwracali uwagę m.in. na kłopoty, w szczególności polskich firm, z płynnością finansową wynikającą ze sposobu rozliczania umów, długich procedur odbiorczych GDDKiA, ponoszenia przez podwykonawców kosztów materiałów, VAT, niemożności otrzymania kredytów w bankach, a przede wszystkim wzrost cen materiałów budowlanych. Podnoszono problem podziału ryzyk między wykonawców i podwykonawców, rolę niezależnego inżyniera, a także potrzebę waloryzacji kontraktów.
W posiedzeniu uczestniczył dyrektor Departamentu Infrastruktury NIK – Tomasz Emiljan.