Komisja do Spraw Petycji
10 maja 2018
Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła wniosek Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie zasady, że w sprawach z zakresu prawa pracy, gdy wartość przedmiotu sporu będzie przekraczała kwotę 50 tys. zł będzie jak dotychczas pobierana od wszystkich podlegających opłacie pism procesowych opłata stosunkowa, jednakże będzie ona naliczana od nadwyżki ponad 50 tys. zł, a nie jak dotychczas od całej tej kwoty.
Komisja podjęła inicjatywę ustawodawczą w powyższej sprawie.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniono posła Grzegorza Wojciechowskiego (PiS).
Komisja rozpatrzyła wniosek Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych.
Celem projektowanej ustawy jest takie ukształtowanie przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych, aby osoba która znajdzie niewielką kwotę pieniędzy (do 50 zł lub równowartość tej kwoty w walucie obcej), i która nie jest w stanie ustalić ich właściciela, nie była zobowiązana do niezwłocznego przekazania tych pieniędzy staroście – co często może być dla tej osoby kłopotliwe, nadmiernie uciążliwe oraz wiązać się z koniecznością ponoszenia kosztów (np. dojazd do siedziby starosty, poświęcony czas).
Komisja podjęła inicjatywę ustawodawczą w powyższej sprawie.
Do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem upoważniono posła Bogdana Latosińskiego (PiS).
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej w zakresie zrównania wysokości renty socjalnej z wysokością najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy oraz przyznania osobom otrzymującym rentę socjalną, które osiągnęły wiek emerytalny, prawa do najniższej emerytury (BKSP-145-315/17).
Petycję przedstawiła poseł Kornelia Wróblewska (N).
W petycji została sformułowana propozycja zmiany ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o rencie socjalnej w celu zrównania kwoty renty socjalnej i kwoty renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy czyli do 1000 zł brutto oraz umożliwienia rencistom socjalnym nie mającym odpowiedniego stażu pracy automatycznego nabywania prawa do najniższej emerytury.
W uzasadnieniu wskazano, że „w obecnym stanie prawnym renciści z orzeczoną całkowitą niezdolnością do pracy, którzy po osiągnięciu wieku emerytalnego automatycznie nabywają prawo do najniższych świadczeń emerytalnych przy tym nie mając odpowiedniego stażu pracy”. W ocenie autora petycji takie same rozwiązania prawne powinny obowiązywać również rencistów socjalnych, którzy pobierają o wiele niższe świadczenia od rencistów z całkowitą niezdolnością do pracy.
Po wysłuchaniu przedstawiciela Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (BKSP-145-297/17).
Petycję przedstawił przewodniczący Komisji – poseł Sławomir Jan Piechota (PO).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, polegającej na wprowadzeniu obowiązku podania pełnych danych osoby wnioskującej o udostępnienie informacji publicznej, uregulowania kwestii opłat za udostępnienie tej informacji, wyłączenie z zakresu dostępu informacji o zabezpieczeniach informatycznych oraz zabezpieczeniach budynków publicznych oraz zdefiniowanie informacji prostej oraz informacji przetworzonej.
W uzasadnieniu petycji podmiot ją wnoszący zwrócił uwagę na liczne problemy wynikające ze stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zaznaczył, że „wbrew woli ustawodawcy, stała się ona instrumentem nadużywania prawa ze strony niektórych obywateli, przedsiębiorców, ale też studentów czy doktorantów”. Zauważył, że celem składanych wniosków o udostępnienie informacji publicznej często nie jest poszerzenie wiedzy o działaniach organów administracji publicznej i sprawach publicznych, ale ułatwienie sobie działalności gospodarczej, pisania prac licencjackich lub magisterskich, a nawet nękanie urzędników. Ustalenie wnioskodawcy, w przypadku wniosków kierowanych drogą elektroniczną, w praktyce jest bardzo utrudnione, a nawet niemożliwe. Zaś brak konieczności poniesienia opłat z tytułu udostępnienia informacji i niemożność ich wyegzekwowania po jej udzieleniu naraża urzędy na duże koszty.
Komisja podjęła decyzję o skierowaniu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.
Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy poprzez wykreślenie z katalogu dni wolnych od pracy Święta Trzech Króli, Zesłania Ducha Świętego, Bożego Ciała oraz Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (BKSP-145-333/18).
Petycję przedstawił poseł Bogdan Latosiński (PiS).
W uzasadnieniu petycji autor odwołuje się przede wszystkim do argumentacji ekonomicznej. Wskazuje m.in., iż: „dla tych, którzy prowadzą przedsiębiorstwa i zatrudniają pracowników, skrócenie spisu dni wolnych od pracy oznaczałoby lepsze wyniki finansowe, krótsze terminy zamówień, itd., a więc można mówić o korzyściach mikroekonomicznych w wysokości ok. 32 roboczogodzin na jednego pracownika rocznie”.
Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.
Komisja uchwaliła:
– dezyderat skierowany do Ministra Środowiska w sprawie procedur demontażu umożliwiających jak najpełniejsze wykorzystanie części odzyskiwanych z demontowanych pojazdów.
– dezyderat skierowany do Ministra Zdrowia w sprawie badań nad zespołem Downa,
– dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie uprawnień pracowników Państwowej Inspekcji Pracy,
– dezyderat skierowany do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zakresu udziału obywateli w pracach organów samorządu terytorialnego wybranych w drodze wyborów.