Komisja do Spraw Petycji

30
sierpień
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

7 czerwca 2018

 

 

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 1a ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego poprzez wyłączenie stosowania przepisów ustawy do nieruchomości rolnych o powierzchni mniejszej niż 1 ha (BKSP-145-307/17).
Petycję przedstawił poseł Mirosław Maliszewski (PSL-UED).
Przedmiotem petycji jest żądanie nowelizacji ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego poprzez zmianę art. 1a pkt 1 ppkt b) tej ustawy w taki sposób, aby ustawa nie była stosowana do nieruchomości rolnych o powierzchni mniejszej niż 1 ha. W obowiązującym brzmieniu przepisu ustawy nie stosuje się do nieruchomości rolnych o powierzchni mniejszej niż 0,3 ha. W petycji zostało zgłoszone również żądanie alternatywne, w którym wnioskodawca domaga się zmiany art. 1a pkt 1 ustawy poprzez rozszerzenie zawartego w nim katalogu o kolejny podpunkt tak, aby przepisów ustawy nie stosować do nieruchomości rolnych „nabytych przez osobę fizyczną niebędącą rolnikiem indywidualnym i nieprowadzącą gospodarstwa rolnego w rozumieniu niniejszej ustawy, których łączna powierzchnia jest mniejsza niż 1 ha”. Z uwzględnieniem żądania alternatywnego wiązałaby się konieczność zmiany art. 1a pkt 2 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.
Komisja po przedstawieniu petycji, wysłuchaniu stanowiska sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Zbigniewa Babalskiego oraz odbytej dyskusji podjęła decyzję o skierowaniu dezyderatu do MRiRW.

Komisja rozpatrzyła uzupełnione odpowiedzi Ministra Środowiska, Ministra Sprawiedliwości, Ministra Inwestycji i Rozwoju oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na dezyderat nr 66 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie granic prawa własności w odniesieniu do ingerencji w nieruchomość sąsiednią.
Odpowiedzi przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Krzysztof Kozłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Łukasz Piebiak, główny inspektor ochrony środowiska – Marek Haliniak (w imieniu Ministra Środowiska) oraz główny specjalista w Departamencie Polityki Przestrzennej i Gospodarki Nieruchomościami w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju – Joanna Zarzecka.
Komisja uznała, że udzielone odpowiedzi oraz ich uzupełnienia w całości wyczerpują pytania zawarte w dezyderacie, i podjęła decyzję o ich przyjęciu.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości poprzez wyłączenie stosowania przepisów ustawy do stowarzyszeń zwykłych (BKSP-145-328/18).
Petycję przedstawił poseł Mirosław Maliszewski (PSL-UED).
Przedmiotem petycji jest żądanie zmiany art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości poprzez wyłączenie z zakresu stosowania tej ustawy stowarzyszeń zwykłych po przedłożeniu przez nie do właściwego urzędu skarbowego stosownego oświadczenia podpisanego przez zarząd stowarzyszenia zwykłego o nieposiadaniu konta bankowego oraz o tym, że pozyskane środki finansowe zostaną w całości przeznaczone na cele statutowe organizacji.
Obecnie obowiązująca regulacja przewiduje, że stowarzyszenia zwykłe niemające osobowości prawnej mają obowiązek składania rocznego sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego wraz z roczną deklaracją CIT-8. Autor petycji zdecydowanie krytycznie ją ocenia i podnosi, że zakładanie i prowadzenie stowarzyszeń zwykłych powinno być ułatwione dla osób chcących je założyć. Służyć temu celowi ma stworzenie postulowanego wyjątku wobec stowarzyszeń zwykłych przeznaczających środki finansowe w całości na cele statutowe, co powinno podlegać kontroli ze strony urzędów skarbowych, które mogą zażądać przedstawienia stosownej dokumentacji. Takie rozwiązanie jest, według autora petycji, wystarczające i optymalne, gdyż obowiązek składania rocznych sprawozdań finansowych może zniechęcać do zakładania i prowadzenia tego typu organizacji.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych w zakresie uznania Chorągwi Rzeczypospolitej Polskiej za symbol Rzeczypospolitej Polskiej (BKSP-145-339/18).
Petycję przedstawił poseł Jacek Świat (PiS).
Przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu reaktywowanie Chorągwi Rzeczypospolitej. Przedłożony wraz z petycją projekt zakłada modyfikację tytułu wspomnianej ustawy oraz przywrócenie w jej treści preambuły. Postulowana nowelizacja przewiduje przede wszystkim zmianę art. 1 oraz dodanie do tekstu ustawy art. 3b, wprowadzające obok Orła Białego, biało-czerwonych barw oraz Mazurka Dąbrowskiego – Chorągiew Rzeczypospolitej, jako kolejny symbol Rzeczypospolitej Polskiej. Projektowany art. 3b stanowi, iż „Chorągwią Rzeczypospolitej jest płat tkaniny barwy czerwonej z wizerunkiem orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku płata w obramowaniu borty generalskiej”. Dalsze ustępy tego przepisu odnoszą się do wymiarów Chorągwi oraz odsyłają do załącznika, określającego jej wzór graficzny.
W uzasadnieniu petycji podmiot wnoszący petycję zwrócił uwagę, iż propozycja nowelizacji ustawy w zakresie, w jakim dotyczy preambuły aktu, przywraca stan prawny, który został zmieniony na skutek nowelizacji z 1990 r.
Komisja po przedstawieniu petycji podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

W ramach spraw bieżących przewodniczący Komisji – poseł Sławomir Jan Piechota (PO) przedstawił plan pracy Komisji na najbliższy czas. Poinformował członków Komisji, że w trakcie ostatniego posiedzenia Prezydium podjęto decyzję odnośnie do zorganizowania posiedzeń Komisji w dniach 20 i 28 czerwca br.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Inwestycji i Rozwoju na dezyderat nr 72 skierowany do Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie stosowania prawa w odniesieniu do postępowań dotyczących zwrotu wywłaszczonych nieruchomości.
Odpowiedź przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju – Artur Soboń.
Po dyskusji Komisja uznała, że udzielona odpowiedź w całości wyczerpuje wszystkie pytania zawarte w dezyderacie, i podjęła decyzję o jej przyjęciu.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Inwestycji i Rozwoju na dezyderat nr 99 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie finansowego wsparcia z tytułu urodzenia trzeciego lub kolejnego dziecka oraz możliwości zrównania praw rodzin korzystających z programu Mieszkanie dla Młodych.
Odpowiedź przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju – Artur Soboń.
Komisja uznała, że udzielona na piśmie odpowiedź w całości wyczerpuje wszystkie pytania zawarte w dezyderacie, i podjęła decyzję o jej przyjęciu.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany art. 30 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela w zakresie zasad wynagradzania nauczycieli będących osobami duchownymi (BKSP-145-340/18).
Petycję przedstawiła zastępca przewodniczącego Komisji – poseł Urszula Augustyn (PO).
Przedmiotem petycji jest żądanie nowelizacji art. 30 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela poprzez obniżenie wynagrodzenia nauczycielom, którzy są osobami duchownymi. Wnioskodawca domaga się, aby w art. 30 ust. 2 wskazanej ustawy wprowadzić dodatkowe kryterium różnicujące wysokość wynagrodzenia nauczyciela, tzn. wnosi o uzależnienie wysokości wynagrodzenia nauczyciela także od tego, czy nauczyciel jest osobą duchowną. Ponadto w petycji jest zawarty postulat nowelizacji ust. 3 omawianego przepisu, którego istotą jest określenie wysokości wynagrodzenia nauczyciela będącego osobą duchowną na poziomie 10% kwoty bazowej wynagrodzenia zasadniczego przysługującego nauczycielom. Autor petycji domaga się również dodania do art. 30 ustawy – Karta Nauczyciela ustępu 12, który stanowiłby o tym, że nauczycielowi będącemu osobą duchowną nie przysługują dodatki do wynagrodzenia, nagrody oraz inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, wymienione w art. 30 ust. 1 i art. 54 ust. 5 tej ustawy.
Komisja po przedstawieniu petycji oraz wysłuchaniu przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

W ramach spraw bieżących przewodniczący Komisji – poseł Sławomir Piechota (PO) ponownie przedstawił plan pracy Komisji na najbliższy czas. Poinformował członków Komisji, że w trakcie ostatniego posiedzenia Prezydium podjęto decyzję odnośnie do zorganizowania posiedzeń Komisji w dniach 20 oraz 28 czerwca br.