Komisja do Spraw Petycji

03
październik
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

28 czerwca 2018

 

Komisja do Spraw Petycji /PET/ rozpatrzyła odpowiedź Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na dezyderat nr 97 w sprawie nadania uprawnień dla osób deportowanych.
Odpowiedzi udzielił dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – Mariusz Kubdzyl.
Komisja uznała, że udzielona odpowiedź w całości wyczerpuje wszystkie pytania zawarte w dezyderacie, i podjęła decyzję o jej przyjęciu.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na dezyderat nr 103 w sprawie wsparcia dziennego wykluczonej grupy osób nisko funkcjonujących z autyzmem oraz z niepełnosprawnością sprzężoną wraz z niepełnosprawnością intelektualną.
Odpowiedzi udzieliła dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej w MRPiPS – Krystyna Wyrwicka.
Po dyskusji, w głosowaniu Komisja uznała, że udzielona odpowiedź w całości wyczerpuje wszystkie pytania zawarte w dezyderacie, i podjęła decyzję o jej przyjęciu.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach w zakresie umieszczania na stronie internetowej odwzorowania cyfrowego odpowiedzi na petycję wniesioną w interesie publicznym oraz skrócenia do 14 dni terminu przekazania petycji przez adresata petycji do podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia (BKSP-145-343/18).
Petycję przedstawiła zastępca przewodniczącego Komisji – poseł Urszula Augustyn (PO).
Petycja zawiera wniosek dotyczący zmiany ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach w zakresie:
– zamieszczania na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję skanu odpowiedzi na petycję wniesioną w interesie publicznym (zmiana art. 8 lub art. 13),
– skrócenia terminu przekazania petycji przez adresata petycji niewłaściwego do jej rozpatrzenia do podmiotu właściwego z 30 dni do 14 dni (zmiana art. 6 ust. 1).
W petycji zaproponowano:
– dodanie do art. 8 (lub art. 13) ust. 3 w brzmieniu: „Na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego niezwłocznie zamieszcza się informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) odpowiedzi na petycję wniesionej w interesie publicznym”,
– zmianę ust. 1 w art. 6 ustawy poprzez zastąpienie określenia „30 dni” określeniem „14 dni”.
Po przedstawieniu petycji oraz dyskusji Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie związania wysokości uposażenia posłów i senatorów z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę (BKSP-145-344/18).
Petycję przedstawił poseł Bogdan Latosiński (PiS).
Przedmiotem petycji jest postulat zmiany ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Proponowana nowelizacja miałaby polegać na obniżeniu wysokości uposażenia posłów i senatorów do równowartości trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (6300 zł – trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę, które w 2018 roku wynosi 2100 zł) oraz wprowadzeniu opodatkowania diety parlamentarnej podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W uzasadnieniu autor petycji wskazuje, że dzięki proponowanym rozwiązaniom posłom i senatorom łatwiej byłoby zrozumieć, jak żyją przeciętni polscy pracownicy, jakie osiągają dochody i ile płacą podatków. Wejście w życie projektowanych przepisów, zwłaszcza dotyczących likwidacji zwolnienia podatkowego dla parlamentarzystów, stanowiłoby realizację konstytucyjnych zasad sprawiedliwości społecznej oraz równości wobec prawa. Ponadto stanowiłoby dla polityków dodatkową motywację do podnoszenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych dla wszystkich obywatelek i obywateli.
Po przedstawieniu petycji Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany terminu składania wniosków dotyczących bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe (BKSP-145-348/18).
Petycję przedstawił poseł Jerzy Paul (PiS).
Przedmiotem petycji jest wniosek dotyczący zmiany terminu na złożenie wniosków dotyczących bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe z 1 marca na termin 31 marca lub nawet na 30 kwietnia.
Wnoszący petycję wskazuje na konieczność dołączenia w terminie 1 marca oświadczeń za rok poprzedni. Jak podkreślił wnoszący petycję, pracodawcy są zobowiązani do 28 lutego dostarczyć pracownikom wypełnione formularze PIT, przy czym mogą w tym dniu nadać dokument w urzędzie pocztowym, a zatem informacje o dochodach pracownik otrzyma dopiero na początku marca. Z tej przyczyny dostarczenie informacji o dochodach za poprzedni rok do 1 marca jest w ocenie wnoszącego petycję niewykonalne.
Po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu stanowiska przedstawiciela Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Przewodniczący Komisji przedstawił przekazaną przez I Prezes Sądu Najwyższego opinię prawną dotyczącą petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego w zakresie okoliczności badanych w postępowaniu w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej (BKSP-145-228/17) sporządzonej na prośbę Komisji.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 77 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przeciwdziałania naruszaniu w Internecie dóbr prawnie chronionych.
Odpowiedzi udzielili: starszy specjalista w Departament Legislacyjny Prawa Karnego Ministerstwa Sprawiedliwości – Damian Bebak oraz zastępca Dyrektora Biura Do Walki z Cyberprzestępczością Komendy Główniej Policji – mł. inspektor Mariusz Lenczewski.
Po dyskusji Komisja uznała, że udzielona odpowiedź w całości wyczerpuje wszystkie pytania zawarte w dezyderacie i podjęła decyzję o jej przyjęciu.

Komisja rozpatrzyła odpowiedź Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na dezyderat nr 98 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie objęcia ustawą lustracyjną osób pełniących wybrane funkcje w związkach metropolitalnych.
Odpowiedzi udzielił zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Szymon Wróbel.
Po dyskusji Komisja uznała, że udzielona odpowiedź w całości wyczerpuje wszystkie pytania zawarte w dezyderacie i podjęła decyzję o jej przyjęciu.

Komisja podjęła decyzję o wniesieniu komisyjnego projektu ustawy, który wyczerpie żądania będące przedmiotem petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów w zakresie zobowiązania osób pełniących wybrane funkcje w związkach metropolitarnych do składania oświadczeń lustracyjny (BKSP-145-303/17)
W celu szczegółowego doprecyzowania ww. projektu Komisja zwróci się do Prezesa IPN o pisemne stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 30 000 złotych w przypadku osób pobierających najniższe świadczenia rentowe (BKSP-145-352/18).
Petycję przedstawiła poseł Kornelia Wróblewska (N).
Celem petycji jest zmiana ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zwiększenia w 2019 r. dla rencistów osiągających przychody z renty kwoty wolnej od podatku z 8.000 zł do 30.000 zł. Pozwoli to tym samym, w ocenie autora petycji – na zwolnienie z podatku dochodowego przychodów rencistów otrzymujących najniższe świadczenie rentowe.
W uzasadnieniu podmiot wnoszący petycję wskazuje, że:
– dostrzegalna jest rozbieżność i nierówność społeczna co do wysokości kwoty wolnej od podatku pomiędzy rencistami a parlamentarzystami (tej ostatniej grupie przysługuje, zdaniem autora, kwota wolna od podatku w wysokości 30.000 zł);
– dysproporcja ta narusza art. 32 Konstytucji RP, statuujący zasadę równości i niedyskryminacji oraz Konwencję Praw Osób Niepełnosprawnych.
Petycja nie zawiera propozycji treści przepisów, które miałyby zostać zmienione, a jedynie postulat podniesienia kwoty wolnej od podatku dla osób osiągających przychody z renty.
Po przedstawieniu petycji oraz dyskusji Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt poprzez przyznanie podmiotowi, który w przypadkach niecierpiących zwłoki odbiera zwierzę w trybie art. 7 ust. 3 ustawy, statusu uczestnika na prawach strony w postępowaniu dotyczącym wydania decyzji w przedmiocie odebrania zwierzęcia (BKSP-145-353/18).
Petycję przedstawił poseł Grzegorz Wojciechowski (PiS).
Celem petycji jest zmiana przepisów dotyczących możliwości uczestniczenia na prawach strony w postępowaniach dotyczących czasowego odbierania zwierząt.
Autor petycji wnioskuje o zmianę w treści art. 7 ustawy o ochronie zwierząt poprzez dodanie ust. 3a, nadającego podmiotowi odbierającemu zwierzę prawa strony w postępowaniu administracyjnym.
W art. 7 ustawy zawarto przepisy umożliwiające czasowe odebranie zwierzęcia właścicielowi w przypadku znęcania się nad nim. Odebranie zwierzęcia odbywa się na podstawie decyzji wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W przypadkach niecierpiących zwłoki (art. 7 ust. 3) policjant, strażnik gminny lub upoważniony przedstawiciel organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt może odebrać zwierzę, zawiadamiając niezwłocznie wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Wszelkimi kosztami związanymi z odbiorem, utrzymaniem i leczeniem odebranego zwierzęcia obciążony jest w takim przypadku właściciel lub opiekun zwierzęcia.
Wnioskodawca argumentuje, iż w obecnej sytuacji prawnej, nie mając statusu strony, podmiot odbierający zwierzę nie ma możliwości zaskarżenia decyzji administracyjnej w przypadku, kiedy odbiór zwierzęcia został uznany za bezzasadny. W związku z tym podmiot odbierający zwierzę ma w takiej sytuacji problemy z odzyskaniem kosztów transportu, utrzymania i ewentualnego leczenia zwierzęcia przez czas, kiedy zwierzę przebywało pod jego opieką.
Po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu stanowiska przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Komisja podjęła decyzję o skierowaniu dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zakresie wpłat dokonywanych na Polski Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców, którzy nie osiągnęli wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6% (BKSP-145-356/18).
Petycję przedstawiła zastępca przewodniczącego Komisji – poseł Urszula Augustyn (PO).
Przedmiotem petycji jest żądanie dokonania zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych poprzez dodanie art. 21 ust. 1a w brzmieniu: „Pracodawcy spełniający kryteria zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy niewywiązujący się z ustawowego obowiązku co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych są zobowiązani dokonywać wpłat do Polskiego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w kwocie 500.000 zł miesięcznie”.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy o rehabilitacji, pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2-5 i art. 22, dokonywać miesięcznych wpłat na Fundusz, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Z wpłat tych zwolnieni są pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6%.
Po przedstawieniu i wysłuchaniu stanowiska przedstawiciela Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem petycji.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła uzupełnioną odpowiedź Ministra Edukacji Narodowej na dezyderat nr 91 w sprawie możliwości zmian w przepisach dotyczących trybu ubiegania się o awans zawodowy przez nauczycieli.
Odpowiedzi udzieliła zastępca Dyrektora Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Ewa Staniszewska.
Po dyskusji Komisja uznała, że udzielona uzupełniona odpowiedź w całości wyczerpuje wszystkie pytania zawarte w dezyderacie i wniosku o jego uzupełnieniu i podjęła decyzję o ich przyjęciu.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany obowiązujących przepisów (BKSP-145-342/18).
Petycję przedstawił poseł Tomasz Szymański (PO).
Petycja wniesiona przez osobę fizyczną składa się z czterech części:
1. Przedmiotem tej części petycji jest żądanie powołania sejmowej komisji nadzwyczajnej ds. szczepień i funkcjonowania służby zdrowia. Do petycji nie załączono projektu uchwały Sejmu powołującej komisję ani uzasadnienia ujętego w niej postulatu. Z jej treści wynika, że proponowana komisja ma wykryć wszystkie nieprawidłowości w ww. obszarze i wykazać, jak tzw. medycyna zachodnia, zwana też akademicką może działać dużo sprawniej, skuteczniej leczyć pacjentów.
Po przedstawieniu petycji Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem tej części petycji.
2. Przedmiotem tej części petycji jest żądanie wyeliminowania z rolnictwa i przemysłu spożywczego chemicznych środków ochrony roślin i innych substancji chemicznych.
Zdaniem autora petycji chemiczne środki ochrony roślin nie tylko degradują środowisko i stanowią zagrożenia dla ludzi i zwierząt (wśród tych ostatnich, w szczególności pszczół), ale także sprawiają, że nosimy toksyczne ubrania (np. bawełna uprawiana z użyciem pestycydów), co także w naturalny sposób powinno skłaniać właściwe w naszym kraju jednostki do kontroli jakości importowanych materiałów i gotowych ubrań. Autor petycji nie wskazał w niej uregulowań, które miałyby ulec zmianie, ani nie zaproponował brzmienia nowych przepisów, które wprowadzałyby postulowane rozwiązanie.
Po przedstawieniu petycji, uzyskaniu stanowiska przedstawiciela Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem tej części petycji.
3. Przedmiotem tej części petycji jest żądanie zmiany praktyki głosowania w sejmowej Komisji ds. Petycji. Wnioskodawca postuluje zmianę dotychczasowej formuły przewodniczącego obrad: „proponuję przyjąć (lub odrzucić) wniosek, kto jest przeciw?”, na formułę następującą: „kto jest za? kto jest przeciw?”. W uzasadnieniu postulatu autor petycji zaznaczył, iż chodzi o to, aby każdy parlamentarzysta w sposób wolny, nieskrępowany mógł wyrazić swoje «tak» lub «nie» i nie czuł się w żaden sposób zdyscyplinowany, zobligowany opinią przewodniczącego. Uzasadniając petycję jej autor zaznaczył, że ponieważ ww. komisja rzadko – niestety – opiniuje petycje pozytywnie, neutralne głosowanie może sprawić, że pozytywnie rozpatrzonych wniosków będzie więcej”.
Po przedstawieniu petycji Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem tej części petycji.
4. Ta cześć petycji zawiera wniosek dotyczący stworzenia podstawy prawnej zgodnie z którą wszystkie urzędy i instytucje państwowe przyjmujące petentów, szczególnie w dużych miastach, będą czynne przez np. dwa dni tygodniu co najmniej do godziny 20.00.
Podmiot wnoszący petycję wskazuje na problem związany z niemożnością załatwiania spraw urzędowych bez zwalniania z pracy oraz podkreśla, że państwo powinno być przyjazne obywatelom, a urzędy i instytucje państwowe jako podmioty obsługujące obywateli powinny być w pierwszej kolejności dla nich.
Po przedstawieniu petycji Komisja podjęła decyzję o nieuwzględnieniu żądania będącego przedmiotem tej części petycji.

Komisja rozpatrzyła petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie art. 27g (BKSP-145-351/18).
Petycję przedstawił poseł Grzegorz Wojciechowski (PiS).
Przedmiotem petycji jest zmiana ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób w zakresie umożliwienia podatnikom osiągającym przychody ze źródeł położonych poza granicami Polski skorzystania z tzw. ulgi abolicyjnej (art. 27g) również w sytuacji określonej w art. 45 ust. 3a, a więc wówczas, gdy podatnik otrzymał zwrot podatku od organu podatkowego innego państwa i zobowiązany jest do uwzględnienia tego zwrotu w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce.
W uzasadnieniu petycji wnioskodawca wskazuje, że w obecnym stanie prawnym osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Polsce, osiągająca przychody ze źródła położonego za granicą (najczęściej z pracy najemnej) obowiązana jest rozliczyć się z polskimi organami podatkowymi według jednej z dwóch metod: metody wyłączenia z progresją lub metody proporcjonalnego odliczenia. O tym, która z metod jest stosowana, rozstrzygają przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz postanowienia.
Wnioskodawca proponuje modyfikację treści art. 27g ww. ustawy poprzez dodanie w nim ust. 5 w brzmieniu: „W przypadku zwrotu całości lub części podatku dochodowego zapłaconego w obcym państwie, o którym mowa w art. 27 ust. 9 i ust. 9a, przepisy ust. 1-3 stosuje się do doliczenia, o którym mowa w art. 45 ust. 3a”.
Po przedstawieniu petycji i wysłuchaniu stanowiska przedstawiciela Ministerstwa Finansów Komisja podjęła decyzję o skierowaniu dezyderatu do Ministra Finansów.

Komisja uchwaliła:
– dezyderat skierowany do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie dostępu do wersji szkoleniowej systemu EZD PUW dla wszystkich uczelni i szkół kształcących na kierunkach związanych z administracją.
– dezyderat skierowany do Ministra Energii w sprawie zasad rozliczania kosztów ciepła dostarczonego do budynków wielolokalowych,
– dezyderat skierowany do Ministra Cyfryzacji w sprawie przeprowadzania egzaminów dla osób ubiegających się o świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacji amatorskiej.

Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2018 r.