Komisja do Spraw Unii Europejskiej

03
lipiec
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

17 kwietnia 2018

 

Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ wysłuchała informacji o dokumentach UE, w stosunku do których Prezydium Komisji wnosiło o niezgłaszanie uwag. Informacja odnosiła się do:
– dokumentów rozpatrzonych w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej:
– wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielenia dalszej pomocy makrofinansowej Ukrainie (COM(2018) 127 wersja ostateczna),
– wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1343/2011 w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego) (COM(2018) 143 wersja ostateczna),
– wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (wersja przekształcona) (COM(2018) 144 wersja ostateczna);
– dokumentów rozpatrzonych w trybie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej:
– zalecenia Komisji z dnia 21 marca 2018 r. w sprawie opodatkowania osób prawnych, których obecność na rynku cyfrowym jest znacząca (C(2018) 1650 wersja ostateczna),
– wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do zmiany załącznika IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG (akty poziomu 2 dotyczące rozporządzenia EMIR) (COM(2018) 142 wersja ostateczna),
– zalecenia w sprawie decyzji Rady dotyczącej upoważnienia Komisji do podjęcia rokowań w imieniu Unii Europejskiej w sprawie wprowadzenia zmian w porozumieniu o partnerstwie w sektorze rybołówstwa oraz w celu zawarcia protokołu do tego porozumienia z Królestwem Marokańskim (COM(2018) 151 wersja ostateczna),
– wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku władz belgijskich – EGF/2017/010 BE/Caterpillar (COM(2018) 156 wersja ostateczna);
– dokumentów rozpatrzonych w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej:
– sprawozdania Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie wykonywania uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych powierzonych Komisji na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1257/2013 w sprawie recyklingu statków (COM(2018) 145 wersja ostateczna),
– komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady: Czas ustanowić nowoczesne, sprawiedliwe i skuteczne normy opodatkowania gospodarki cyfrowej (COM(2018) 146 wersja ostateczna),
– komunikatu Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego i Rady: Reforma struktury administracyjnej szkół europejskich (COM(2018) 152 wersja ostateczna),
– sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazania uprawnień na mocy rozporządzenia (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków między Unią a państwami trzecimi (COM(2018) 159 wersja ostateczna).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.

Komisja rozpatrzyła informację na temat bieżącego stanu debaty na temat roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej.
Wstęp do dyskusji wygłosiła przewodnicząca Komisji – poseł Izabela Kloc (PiS). Informację przedstawił poseł Szymon Szynkowski vel Sęk (PiS).
Przewodnicząca Komisji odniosła się do przepisów Traktatu z Lizbony, który stworzył parlamentom nowe możliwości i nadał nowe obowiązki. Stwierdziła, że Traktat wzmacniając rolę parlamentów narodowych, wyznaczył nowy szlak, którym powinniśmy podążać, aby rozwiązać problem niedostatecznej demokratycznej legitymizacji Unii Europejskiej. Podkreśliła, że dla roli parlamentów narodowych kluczowe znaczenie ma zasada pomocniczości i sposób jej stosowania. Parlamenty narodowe bowiem badają zgodność projektów prawa unijnego z tą zasadą. Przewodnicząca podkreśliła, że w ostatnim czasie w Brukseli wzrasta świadomość wagi i znaczenia parlamentów narodowych, czego dowody znaleźć można w zapisach Deklaracji Rzymskiej czy pracach Komisji Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego, w szczególności w raporcie Paulo Rangela. Wspomniała również o pracach grupy zadaniowej Komisji Europejskiej do spraw pomocniczości, proporcjonalności i „robienia mniej, ale efektywniej”, jak również o pracach grupy roboczej Konferencji Komisji do Spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC). Poinformowała o szeregu propozycji wypracowanych w ramach COSAC odnoszących się do kwestii zwiększenia roli parlamentów narodowych oraz o spotkaniu grupy roboczej COSAC, które miało miejsce w dniu 26 marca 2018 r.
Poseł Szymon Szynkowski vel ocenił, że mechanizmy zwiększające uprawnienia parlamentów narodowych w zakresie kontroli projektów prawa unijnego z zasadą pomocniczości, wprowadzone przez Traktat z Lizbony, są stosowane i wykorzystywane w sposób niewystarczający, a ogólne odczucie przedstawicieli parlamentów narodowych wobec tych mechanizmów jest negatywne. Stwierdził, że procedura tzw. żółtej kartki jest wykorzystywana rzadko i przynosi niewielkie skutki. Poseł poinformował także o bieżących postulatach dotyczących wzmocnienia roli parlamentów narodowych, takich jak: wydłużenie czasu na przyjęcie uzasadnionej opinii w procedurze żółtej kartki; pomysł wprowadzenia procedury tzw. zielonej kartki – inicjatywy parlamentów narodowych w zakresie prawa unijnego; pomysł tzw. czerwonej kartki, czyli sprzeciwu parlamentów narodowych wobec projektu unijnego aktu prawnego (protestu skutkującego zaniechaniem dalszych prac nad projektem). Przedstawił także główne polskie postulaty w dyskusji nad wzmocnieniem roli parlamentów narodowych: pełne i skuteczne wprowadzenie stosowania zasad pomocniczości, proporcjonalności i legalności; szerszy udział parlamentów narodowych na etapie planowania i projektowania aktów prawnych przez Komisję Europejską; wsparcie inicjatywy wydłużenia z 8 do 16 tygodni terminu na składanie uzasadnionych opinii w ramach procedury żółtej kartki; wsparcie dla inicjatyw zielonej i czerwonej kartki.
W dyskusji posłowie zwrócili uwagę m.in. na: potrzebę wzmocnienia i usprawnienia mechanizmu badania przez parlamenty narodowe Unii Europejskiej zgodności projektów prawa unijnego z zasadą pomocniczości, czyli procedury tzw. żółtej kartki; ewentualną możliwość wprowadzenia dla parlamentów narodowych pośredniej inicjatywy ustawodawczej w unijnej procedurze ustawodawczej; potrzebę badania przez parlamenty narodowe projektów prawa unijnego nie tylko pod kątem zgodności z zasadą pomocniczości, ale i proporcjonalności oraz ich oceny pod względem narodowego interesu politycznego.
Podsumowując dyskusję, przewodnicząca Komisji – poseł Izabela Kloc zaproponowała, aby Prezydium Komisji rozważyło pomysł powołania podkomisji stałej do spraw przyszłości Unii Europejskiej, której zakres prac obejmowałby także kwestie wzmocnienia roli parlamentów narodowych.

Komisja, w trybie art. 20 ust. 2 w powiązaniu z art. 19 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Piotra Nowaka na stanowisko członka Rady Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Komisja, w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, rozpatrzyła:
– wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do transgranicznej dystrybucji funduszy zbiorowego inwestowania (COM(2018) 92 wersja ostateczna) oraz Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ułatwienia transgranicznej dystrybucji funduszy zbiorowego inwestowania oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 345/2013 i (UE) nr 346/2013 (COM(2018) 110 wersja ostateczna),
– wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do ekspozycji w postaci obligacji zabezpieczonych (COM(2018) 93 wersja ostateczna) oraz Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie emisji obligacji zabezpieczonych i nadzoru publicznego nad obligacjami zabezpieczonymi oraz zmieniającej dyrektywę 2009/65/WE i dyrektywę 2014/59/UE (COM(2018) 94 wersja ostateczna),
– wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych (COM(2018) 99 wersja ostateczna) oraz Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich dostawców usług w zakresie finansowania społecznościowego dla przedsiębiorstw (COM(2018) 113 wersja ostateczna) i odnoszące się do nich projekty stanowisk RP.
Komisja podzieliła stanowiska rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli podsekretarze stanu w Ministerstwie Finansów – Piotr Nowak oraz Leszek Skiba.