Komisja do Spraw Unii Europejskiej
7 czerwca 2018
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/ wysłuchała informacji na temat stanu prac nad tzw. pakietem mobilności w Parlamencie Europejskim.
Informację przedstawili: minister infrastruktury – Andrzej Adamczyk oraz poseł do Parlamentu Europejskiego – Kosma Złotowski.
Na tzw. pakiet mobilności składa się kilkanaście aktów prawnych przedstawionych przez Komisję Europejską, jak dotychczas w 3 częściach, które dotyczą zmian przepisów UE w zakresie funkcjonowania międzynarodowego transportu drogowego. Pierwsza część pakietu mobilności „Europa w ruchu” została opublikowana 31 maja 2017 r. i jest obecnie procedowana na różnych etapach prac w Parlamencie Europejskim i Radzie. Zaproponowane zmiany dotyczą m.in. warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, zasad delegowania kierowców, stosowania tachografów, pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury oraz interoperacyjności systemów elektronicznych opłat drogowych.
Z punktu widzenia Polski szczególnie istotne są propozycje dotyczące stosowania przepisów o delegowaniu pracowników do pracowników sektora transportowego, które są obecnie procedowane w Komisji ds. Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim. Za korzystne dla Polski rozwiązania uznać można przyjęcie na etapie prac komisji rozwiązań dotyczących:
– wyłączenia tranzytu i transportu międzynarodowego spod obowiązków wynikających z dyrektywy 96/71 (o delegowaniu pracowników);
– ograniczenia obowiązków biurokratycznych, szczególnie w postaci zmniejszenia liczby dokumentów, jakie powinien mieć ze sobą kierowca w trakcie kontroli drogowej, co oznacza zmniejszenie kosztów administracyjnych.
W przyjętych rozwiązaniach znajdują się także propozycje, co do których Polska jest krytyczna – objęcie obowiązkami wynikającymi z dyrektywy o delegowaniu pracowników operacji kabotażu oraz odcinków drogowych realizowanych w ramach operacji transportu kombinowanego od pierwszego dnia operacji oraz obowiązek instalacji tachografów w pojazdach dostawczych powyżej 2,4 tony (spowoduje to dodatkowe koszty dla przedsiębiorców).
W dalszej części procesu legislacyjnego planowane jest przyjęcie stanowiska na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego w czerwcu/lipcu br., przyjęcie tzw. podejścia ogólnego przez Radę UE, a następnie rozpoczęcie trójstronnych negocjacji przez Parlament Europejski, Radę UE i Komisję Europejską.