Komisja Gospodarki i Rozwoju

07
wrzesień
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

13 czerwca 2018

Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/ rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. (druk nr 2559) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 2620) w zakresie:
– części budżetowej 20 – Gospodarka,
– programów wieloletnich w układzie zadaniowym,
– agencji wykonawczej – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości,
– państwowego funduszu celowego – Fundusz Kredytu Technologicznego,
– państwowych osób prawnych:
Urzędu Dozoru Technicznego,
Polskiego Centrum Akredytacji,
– części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 6, 8, 16, 19, 20, 49, 67, 80 i 81,
– agencji wykonawczej: Polska Agencja Kosmiczna wraz z dotacją podmiotową (z udziałem przedstawicieli Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Obrony Narodowej)
– części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych,
– części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
– części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny,
– części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:
150 – Przetwórstwo przemysłowe,
500 – Handel.
Po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami dysponentów ww. części budżetowych Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w rozpatrywanym zakresie, z wyjątkiem agencji wykonawczej – Polskiej Agencji Kosmicznej.
Najwyższa Izba Kontroli podniosła fakt kierowania Agencją przez osobę, która zdaniem Izby – z chwilą niewyznaczenia w określonym terminie przez Prezesa Rady Ministrów osoby na stanowisko Prezesa PAK – nie posiadała legitymacji do pełnienia funkcji kierownika jednostki. Według NIK było to obejście przepisów prawa i usankcjonowanie kierowania Agencją przez Wiceprezesa, a zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o PAK organem wykonawczym i zarządzającym Agencji jest Prezes Agencji.
Upoważniono posła Waldemara Olejniczaka (PiS) do zaprezentowania powyższego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.

Komisja rozpatrzyła „Informację o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na 31 grudnia 2017 r.” (druk nr 2591).
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii – Marcin Ociepa.
Dokument został przygotowany w związku z art. 26 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, który nakłada na Radę Ministrów obowiązek przedstawiania Sejmowi informacji o realizacji ustawy specjalnych strefach ekonomicznych wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu.
Minister omówił następujące zagadnienia: lokalizację i stopień zagospodarowania poszczególnych stref, liczbę udzielonych zezwoleń, nakłady inwestycyjne, miejsca pracy, strukturę inwestycji według kraju pochodzenia kapitału, strukturę branżową inwestycji oraz pomoc publiczną w specjalnych strefach ekonomicznych. W dyskusji poruszono kwestie obszarów specjalnych stref ekonomicznych oraz zmiany ich granic. Podsekretarz stanu w MPiT – Marcin Ociepa podkreślił rolę specjalnych stref ekonomicznych w rozwijaniu klastrów.
Komisja wnosi o przyjęcie przez Sejm Informacji z druku nr 2591.
Sprawozdawca – poseł Wojciech Zubowski (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Paweł Szrot, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii – Marcin Ociepa, prezes Urzędu Zamówień Publicznych – Małgorzata Stręciwilk, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Marek Niechciał, prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego – Tomasz Schweitzer, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej – Grzegorz Brona, dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów – Grażyna Grzyb, dyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji w Najwyższej Izby Kontroli – Sławomir Grzelak, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK – Dariusz Zielecki oraz wicedyrektor Delegatury NIK w Gdańsku – Teresa Sawicka.