Komisja Infrastruktury

22
czerwiec
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

12 kwietnia 2018

Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli bezpieczeństwa przewozów kolejowych.
Informację przedstawili: wiceprezes NIK – Mieczysław Łuczak oraz wicedyrektor Departamentu Infrastruktury NIK – Tadeusz Winiarz.
Kontrola umożliwiła ocenę wykonywania przez zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych zadań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa przewozów oraz ochrony porządku na obszarze kolejowym. Pozwoliła również na ustalenie barier prawnych, finansowych i organizacyjnych, utrudniających funkcjonowanie systemu bezpieczeństwa na kolei.
Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działalność podmiotów odpowiedzialnych w latach 2016-2017 (I półrocze) za bezpieczeństwo przewozów kolejowych w Polsce. Działalność ta doprowadziła w 2016 r. do obniżenia, w stosunku do 2015 r., liczby wypadków na liniach kolejowych (o 8,9%) oraz ofiar śmiertelnych (o 25,9%). Nastąpiła również poprawa ochrony pasażerów i przewożonych ładunków. Rok 2016 był najbezpieczniejszy dla transportu kolejowego w Polsce w okresie ostatnich 5 lat, a w I półroczu 2017 r. odnotowano w tym zakresie dalszą poprawę. Ustalone w kontroli nieprawidłowości oraz ryzyka zagrożeń wskazują jednak, że stan bezpieczeństwa przewozów kolejowych nie jest w pełni zadowalający.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego sprawował w sposób rzetelny nadzór nad podmiotami, których działalność miała wpływ na bezpieczeństwo przewozów kolejowych. Pomimo dużego nakładu pracy Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie audytów funkcjonowania systemów zarządzania bezpieczeństwem na kolei (SMS), występowały przypadki nieuaktualniania przez przedsiębiorców kolejowych ksiąg SMS i prowadzenia działań niezgodnych z zapisanymi w nich procedurami. Stan ten prowadził m.in. do wzrostu liczby incydentów na sieci kolejowej.
Wyniki kontroli przeprowadzonych w PKP PLK S.A. wykazały, że spółka, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, wypełniała zadania w zakresie nadzoru nad utrzymaniem infrastruktury kolejowej w stanie technicznym zapewniającym bezpieczeństwo przewozów. Pomimo tych działań stan linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. nie był zadowalający.
W dyskusji poruszano kwestie dotyczące m.in.: czasu pracy maszynistów i systemu ich kontroli, działalności Straży Ochrony Kolei, sterowania systemami bezpieczeństwa, incydentów na przejazdach drogowo-kolejowych.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Andrzej Bittel.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej (druk nr 2392).
Projekt ma na celu przeniesienie spraw infrastruktury przestrzennej z działu informatyzacja do działu budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo
Komisja przyjęła poprawkę dookreślająca okres, do kiedy tj. „przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy”, toczące się sprawy stają się sprawami Głównego Geodety Kraju oraz poprawkę redakcyjno-legislacyjną.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Bogdan Rzońca (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – Marek Zagórski.