Komisja Infrastruktury

22
sierpień
2018

Posted by nawiejskiej

Posted in Komisje Sejmowe

0 Comments

6 czerwca 2018

 

Komisja Infrastruktury /INF/ dokonała oceny funkcjonowania ustawy z dnia 16 września 2011 roku o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Marek Niechciał omówił regulacje wprowadzone przez ustawę, w tym m.in. te dotyczące środków ochrony wpłat nabywców, obowiązków przedkontraktowych deweloperów, a także umowy deweloperskiej jako umowy nazwanej. Ponadto:
– porównał rozwiązania polskie do rozwiązań europejskich;
– przedstawił problemy prawne związane ze stosowaniem ustawy, wskazując m.in. na: ryzyko utraty środków oraz nieprzeniesienia własności w przypadku upadłości dewelopera, brak regulacji dotyczących wzajemnych rozliczeń pomiędzy stronami umowy deweloperskiej na wypadek upadłości banku prowadzącego Mieszkaniowy Rachunek Powierniczy (MRP), brak sankcji za niestosowanie przez dewelopera środków ochrony wpłat nabywców;
– wskazał najważniejsze propozycje zmian ustawy zawarte w projekcie przekazanym 30 maja br. do uzgodnień i konsultacji, polegające m.in. na: likwidacji otwartych mieszkaniowych rachunków powierniczych bez zabezpieczenia i wprowadzeniu sankcji za brak MRP, powiązaniu wpłat nabywców z postępami prac w budowie, uregulowaniu praw i obowiązków stron na wypadek upadłości banku, doprecyzowaniu procedury odbioru wraz z określeniem konsekwencji nieusunięcia wady w wyznaczonym przez konsumenta terminie.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, omawiając sytuację na rynku mieszkaniowym i rentowność branży deweloperskiej, ocenił, że branża deweloperska znajduje się w dobrej kondycji i jest to odpowiedni moment, aby przesunąć ryzyka związane z finansowaniem branży z nabywców na podmioty profesjonalne i zabezpieczyć interesy konsumentów na wypadek pogorszenia koniunktury.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli przekazywania dworców kolejowych jednostkom samorządu terytorialnego w celu ich przebudowy lub remontu.
Informację przedstawili: wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli – Mieczysław Łuczak oraz dyrektor Delegatury NIK w Rzeszowie – Wiesław Motyka.
Kontrola NIK została podjęta ze względu na fakt, iż znaczna część majątku państwowego będącego w zarządzie PKP S.A. stała się zbędna dla potrzeb tej spółki (zwłaszcza budynki dworców kolejowych wraz z obiektami towarzyszącymi). Na koniec 2013 r. PKP S.A. zarządzała 2397 dworcami, a wykorzystywała do obsługi pasażerów zaledwie 625 (26,1%). Ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP umożliwia przekazywanie jednostkom samorządu terytorialnego zbędnego dla PKP S.A., a atrakcyjnego dla jednostek samorządu terytorialnego majątku w kilku trybach. NIK badała, czy przekazywanie dworców kolejowych jednostkom samorządu terytorialnego było ekonomicznie uzasadnione i dokonane zgodnie z przepisami prawa.
Według NIK przeprowadzone dotychczas transakcje były ekonomicznie uzasadnione dla PKP S.A. i jednostek samorządu terytorialnego. Jednak jedynie część przejętych przez jednostki samorządu terytorialnego dworców zostało zagospodarowanych na cele określone w tej ustawie. Dobór dworców do przekazania jednostkom samorządu terytorialnego dokonany został rzetelnie i był gospodarczo uzasadniony. Poprzedzały go analizy uwzględniające uwarunkowania ekonomiczne związane z ich utrzymaniem. Przekazywanie dworców kolejowych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego poza trzema przypadkami odbywało się zgodnie z przepisami ustawy o restrukturyzacji PKP i regulacjami wewnętrznymi Spółki. Jednocześnie warunek określony w art. 39 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP zniechęcał jednostki samorządu terytorialnego do przejmowania mienia, ponieważ samorządy miały potrzeby wykorzystania go na inne zadania publiczne niż cel wskazany w tym przepisie.
NIK wnioskuje m.in., aby PKP S.A. podjęła działania zapewniające uzyskanie zgody ministra właściwego ds. transportu, w przypadkach gdy wartość przekazywanego mienia przekracza równowartość kwoty 50 000 euro, stosownie do obowiązku określonego w art. 18 ust. 2 ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP. Zdaniem NIK jednostki samorządu terytorialnego powinny podjąć działania zapewniające wykorzystanie mienia przejętego od PKP S.A. w trybie art. 39 ust. 3 ustawy o restrukturyzacji PKP na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi, służącymi wykonywaniu ich zadań własnych w dziedzinie transportu. NIK wnioskuje również o zmiany w prawie w zakresie ustawy o restrukturyzacji PKP.
W dyskusji poruszono następujące kwestie: właściwe wykorzystanie obiektów dworcowych, obciążenie przewoźników kolejowych z tytułu korzystania z dworców, rewitalizacja dworców zabytkowych i współpraca z konserwatorem zabytków w tym zakresie, opłaty za infrastrukturę usługową, montaż i rozwój sieci biletomatów.
W posiedzeniu uczestniczyli: wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego – Radosław Pacewicz oraz dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury – Tomasz Buczyński.