Komisja Infrastruktury
4 lipca 2018
Komisja Infrastruktury /INF/ rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o tachografach (druk nr 2680).
Senat zaproponował dwie poprawki. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki mają na celu zapewnienie spójności terminologicznej w ustawie oraz wskazanie prawidłowego odesłania w przepisie.
Sprawozdawca – poseł Bogdan Rzońca (PiS).
Komisja rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2681).
Senat zaproponował jedną poprawkę. Komisja wnosi o jej przyjęcie.
Poprawka ma na celu zapewnienie właściwego wprowadzenia zmiany do ustawy o transporcie drogowym.
Sprawozdawca – poseł Bogdan Rzońca (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Marek Chodkiewicz oraz zastępca głównego inspektora transportu drogowego – Łukasz Bryła.
Na kolejnym posiedzeniu, zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, Komisja wysłuchała „Informacji Ministra Infrastruktury na temat analizy stanu przygotowań (m.in. projekt i warianty, znaczenie lokalne, krajowe i międzynarodowe, stanowiska samorządów, projekcja ruchu, finansowanie, postępowania administracyjne, kwestie środowiskowe, grunty, kwestie sporne oraz kluczowe problemy i rozwiązania) do realizacji zadania inwestycyjnego pt. „Budowa drogi S52 Bielsko-Biała-Głogoczów” tj. „Beskidzkiej Drogi Integracyjnej” oraz perspektywy budowy tej drogi”.
W dyskusji zwrócono uwagę na konieczność jak najszybszego zmodernizowania i budowy drogi krajowej nr 52. Jest to droga o długości ok. 74 km łącząca Bielsko-Białą w województwie śląskim z miejscowością Głogoczów (droga krajowa nr 7) w województwie małopolskim. Droga biegnie m.in. przez centra miast Kęty, Andrychów, Wadowice czy Kalwaria Zebrzydowska. Z uwagi na duży ruch pojazdów osobowych i ciężarowych dotychczasowy czas przejazdu na całej długości trasy wynosi od 2,5 do 4 godzin. W dyskusji zwrócono również uwagę, że modernizacja tej drogi pozwoli połączyć Śląsk Cieszyński czy Żywiecczyznę z aglomeracją małopolską, skróci czas przejazdu, a ponadto będzie impulsem dla rozwoju i lokowania dużych inwestycji w regionie oraz przyczyni się do rozwoju turystyki.
Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury poinformowali, że budowa drogi S52 została wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Budowa drogi została zaplanowana na lata 2022-2025, jednakże zależne jest to od uzyskania funduszy i oszczędności z innych przetargów. Poinformowano, że do chwili obecnej została uzyskana decyzja środowiskowa. Dodano, że przebieg trasy nie został jeszcze ostatecznie określony. Gmina Wadowice protestuje w sprawie przebiegu drogi w jej okolicy.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Marek Chodkiewicz.
Na kolejnym posiedzeniu, zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów, Komisja wysłuchała „Informacja Ministra Infrastruktury na temat stopnia zaawansowania prac przygotowawczych i planów finansowych zabezpieczających realizację inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego”.
W dyskusji zwrócono uwagę m.in. na zasadność, koszty oraz lokalizację inwestycji, zaniechanie koncepcji duoportu lotniczego Warszawa Okęcie – Warszawa Modlin, możliwości dalszej rozbudowy portu lotniczego Warszawa Okęcie, krótki okres budowy i uruchomienia CPK (2027 r.), brak konsultacji z lokalnymi społecznościami.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego – Mikołaj Wild poinformował, że projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego opiera się na budowie innowacyjnego hubu transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym i efektywnie włączonego w układ sieci drogowej. Stworzenie efektywnego systemu transportu kolejowego, umożliwiającego dojazd z większości regionów Polski do CPK w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny, a także trwała integracja aglomeracji warszawskiej i łódzkiej, która dzięki zbudowaniu sieci połączeń kolejowych i drogowych, zapewni stworzenie najlepiej skomunikowanego obszaru w Polsce i regionie Europy Środkowej i Wschodniej. CPK może stać się motorem rozwojowym dla polskiej gospodarki oraz jest to olbrzymia szansa na rozwój Polskich Linii Lotniczych „LOT”, które jako przewoźnik sieciowy uzyskają wystarczającą przestrzeń do budowy ruchu transferowego w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w relacjach transatlantyckich oraz na kierunkach azjatyckich. CPK będzie pełnić rolę lotniska tranzytowego dla Europy Środkowej i Wschodniej.
Prezes PPL, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie – Mariusz Szpikowski poinformował, że dalsza rozbudowa lotniska jest niemożliwa z uwagi na ograniczenia infrastrukturalne (drogi szybkiego ruchu wokół lotniska) oraz bliskość obszarów mieszkalnych. Dodał, że rozbudowa portu lotniczego Warszawa Modlin będzie czasochłonna i wymagała sporych nakładów finansowych.