Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka
17 maja 2018
Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ rozpatrzyła sprawozdania z działalności Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w roku 2016 i w roku 2017 (druki nr 2170 i 2416).
Sprawozdania przedstawił zastępca generalnego inspektora ochrony danych Osobowych – Mirosław Sanek.
W roku 2016 przeprowadzono 147 kontroli, a w roku 2017 – 145 kontroli. Skierowano 67 wystąpień o dokonanie sprawdzeń. Dokonano kontroli sektorowych – objęto nimi m.in.: starostwa, policję, kancelarie prawne, izby i urzędy celne, wydziały konsularne ambasad, straż graniczną.
W 2016 r. administratorzy danych zgłosili do rejestracji 34 735 zbiorów danych, w 2017 r. – 26 546 zbiorów. W 2016 r. zgłoszenia podmiotów sektora administracji publicznej stanowiły 39% ogólnej liczby zgłoszeń, a sektora prywatnego – 61%; w 2017 r. zgłoszenia podmiotów publicznych stanowiły 41% wszystkich zgłoszeń, natomiast 59% zgłoszeń pochodziło z sektora prywatnego.
Wśród zgłoszeń zbiorów w 2017 r. na szczególną uwagę zasługują zgłoszenia zbiorów, których operacje na danych prowadzone były z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych – przetwarzanie danych w aplikacjach mobilnych, wdrażanie rozwiązań opartych na danych biometrycznych, świadczenie usług geolokalizacyjnych. Zbiory takie były w większości zgłaszane przez podmioty niepubliczne. W roku 2016 do ogólnokrajowego jawnego rejestru danych wpisano 8142 zbiory, w 2017 roku – 9508 zbiorów.
W 2016 roku do GIODO wpłynęło 2610 skarg dotyczących naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, a w 2017 roku – 2950 skarg, co stanowi wzrost o 17% w stosunku do roku poprzedniego.
W 2016 roku GIODO wydał 67 decyzji administracyjnych zawierających nałożony na strony nakaz do wykonania i podlegających egzekucji administracyjnej, natomiast w 2017 roku – 85 takich decyzji.
Odpowiadając na pytania, zastępca GIODO – Mirosław Sanek poprosił posłów o wsparcie w sprawie zwiększenia budżetu na działalność instytucji oraz pozyskania od Skarbu Państwa lokalu z przeznaczeniem na siedzibę urzędu.
Komisja wnosi o przyjęcie sprawozdań z druków nr 2170 i 2416.
Sprawozdawca – poseł Andrzej Matusiewicz (PiS).
Na kolejnym posiedzeniu Komisja zapoznała się z Informacją o działalności sądów administracyjnych w 2017 roku (druk nr 2527).
Informację przedstawił prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego – Marek Zirk-Sadowski.
W 2017 r. nastąpił spadek wpływu skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych (o 5,89%) oraz skarg kasacyjnych do NSA (o 5,85%). W porównaniu z rokiem 2016 dynamika rozstrzygania spraw w I i II instancji wskazywała tendencję wzrostową. W roku 2017 liczba załatwionych skarg na akty i czynności była wyższa niż liczba skarg, które w danym roku wpłynęły, co zdarzyło się po raz pierwszy od wielu lat.
W odniesieniu do dynamiki rozstrzygania skarg na akty i inne czynności oraz bezczynność organów: wojewódzkie sądy administracyjne rozstrzygały w 2017 r. sprawy średnio w 4 miesiące, NSA – w 12,3 miesiąca. Terminy rozstrzygania spraw są krótsze niż w innych krajach europejskich.
W wojewódzkich sądach administracyjnych sprawy podatkowe stanowiły 30% ogółu spraw załatwionych, a w NSA 38% skarg kasacyjnych. Prezes NSA podkreślał rozwiniętą współpracę z Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwłaszcza w sprawach z zakresu podatku VAT. Sądy administracyjne korzystały z możliwości prowadzenia dialogu z Trybunałem Sprawiedliwości UE poprzez zadawanie pytań prejudycjalnych – pięć na siedem pytań dotyczyło spraw podatkowych.
Do przedstawienia sprawozdania Komisji na posiedzeniu Sejmu upoważniono posła Andrzeja Matusiewicza (PiS).
W posiedzeniu uczestniczył szef Kancelarii Prezesa NSA – Zbigniew Dyzio.